خطر پانکراتین با ویکتوزا

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #74469
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    Journal Watch: اداره کل غذا و داروی آمریکا در بیانیه ای، توجه پزشکان را به خطرات بالقوه بروز پانکراتیت و تومورهای سلول C تیروئید مرتبط با داروی ضد دیابت ((لیراگلوتاید)) با نام تجاری ((ویکتوزا)) جلب کرده است زیرا به تازگی متوجه شده که بعضی از پزشکان نسبت به عوارض خطرناک و جدی ناآگاه هستند. بیمارانی که ویکتوزا مصرف می کنند، نسبت به دیگر داروهای ضد دیابتی با احتمال بیشتری به پانکراتیت مبتلا می شوند، بنابراین باید بیماران پس از شروع به مصرف ویکتوزا یا افزایش دوز آن از نظر علایم پانکراتیت تحت نظر باشند. از سوی دیگر در مطالعه ای که روی حیوانات انجام شده، این دارو باعث بروز تومورهای سلول C تیروئید، شامل کارسینومای مدولاری تیروئید، در سطح مربوط به دوز بالینی شده است. تومورها با دوز و دوره درمان افزایش می یابند. البته FDA هنوز به این نتیجه نرسیده که ویکتوزا باعث سرطان در انسان هم می شود یا خیر. بیمارانی که مبتلا به ندول های تیروئید می شوند یا سطح کلسی تونین سرم بالایی دارند باید به اندوکروینولوژیست ارجاع شوند اما غربالگری توصیه نمی شوند.

    کارشناس تغذیه

    #98731
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    کاهش خطر پانکراتيت با مصرف سبزيجات



    مصرف طولاني‌مدت سيگار و الکل، دو عامل خطر کاملا شناخته‌شده براي پانکراتيت حاد غير مرتبط با سنگ صفراوي هستند اما نقش محافظتي عوامل محيطي در اين زمينه تاکنون شناسايي نشده است…

    حالا محققان به بررسي اين فرضيه پرداخته‌اند که آيا خطر اين بيماري را با مصرف سبزيجات و ميوه‌جات مي‌توان کاهش داد يا خير؟

    در يک مطالعه همگروهي آينده‌نگر مبتني بر جمعيت، دو همگروه اختصاصي جنس شامل 80019 فرد نماينده جمعيت عمومي سوئد، براي مدت تقريبا 12 سال تحت پيگيري قرار گرفتند. پژوهشگران از يک پرسشنامه رواشده براي جمع‌آوري داده‌هاي مربوط به مصرف ميوه و سبزيجات، الکل، سيگار و ساير عوامل استفاده کردند. موارد پانکراتيت حاد از طريق برقراري ارتباط با يک مرکز ملي ثبت بيماران شناسايي شدند و موارد پانکراتيت ناشي از سنگ صفراوي پس از شناسايي، از اين مجموعه خارج گرديدند (کد تشخيصي ICD-10 براي پانکراتيت صفراوي يا کد جراحي NOMESCO براي کله‌سيستکتومي يا انجام کلانژيوپانکراتوگرافي آندوسکوپيک رتروگراد [ERCP] به فاصله 3 ماه از بروز پانکراتيت حاد در هر بيمار).

    طي دوره پيگيري به ميانگين مدت 1/11 سال، 320 مورد جديد پانکراتيت حاد غير مرتبط با سنگ صفراوي رخ داد که اکثر مبتلايان (68%) مرد بودند. در تحليل‌هاي چندمتغيره، بالاترين پنجک مصرف سبزيجات (بيش از 7/3 وعده در روز) در مقايسه با پايين‌ترين پنجک (کمتر از 3/1 وعده در روز)، با 44% کاهش خطر پانکراتيت حاد غير مرتبط با سنگ صفراوي همراهي داشت (خطر نسبي 56/0، فاصله اطمينان 95%: 82/0-37/0). يک ارتباط دوز- پاسخ مشاهده شد؛ به اين صورت که به ازاي هر وعده اضافي سبزيجات در روز، خطر بيماري 17% کاهش مي‌يافت (p برابر 03/0). در مقابل، مصرف ميوه‌جات با کاهش اين خطر همراه نبود. اثر محافظتي سبزيجات در بيماراني که اضافه‌وزن داشتند اندکي قوي‌تر (49/0، 85/0-29/0) و در مصرف‌کنندگان الکل کاملا قوي‌تر (29/0، 67/0-13/0) بود.(2)

    رهنمود: مکانيسم ايجاد محافظت عليه پانکراتيت حاد غير مرتبط با سنگ صفراوي، توسط سبزيجات- و نه ميوه‌جات- مشخص نيست. محققان اين فرضيه را مطرح کرده‌اند که آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در سبزيجات استرس اکسيداتيو را کاهش مي‌دهند و از فرد در مقابل پانکراتيت محافظت مي‌کنند ولي فروکتوز موجود در ميوه‌ها استرس اکسيداتيو را زياد مي‌کند. ممکن است عوامل خطر بررسي‌نشده براي پانکراتيت حاد (داروها، هيپرتري‌گليسريدمي، هيپرکلسمي يا ژنتيک) باعث مخدوش شدن اين نتايج شده باشند ولي اين امر نامحتمل به نظر مي‌رسد. اين يافته‌ها از توصيه فعلي وزارت بهداشت و خدمات انساني ايالات متحده مبني بر افزايش سهم سبزيجات در رژيم غذايي روزمره حمايت مي‌کنند.

    #98733
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    از توجه و اطلاعات مفیدتون ممنونم .

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.