تغذیه و بلوغ زودرس

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #77861
    neda.mousavi
    مشارکت کننده

    مادران همواره درباره بلوغ فرزندان خود دچار مشكلاتي مي‌شوند و با كوچك‌ترين علامتي از بلوغ به پزشك مراجعه مي‌كنند؛ زيرا تصور دارند با شروع بلوغ، فرزندشان از رشد باز مي‌ماند. بلوغ زودرس براي خود فرد نيز از نظر رواني، مشكلاتي را به دنبال دارد.
    تعريفي كه پزشكان از بلوغ زودرس دارند كاملا متفاوت از تصور والدين است. اگر نشانه‌هاي بلوغ در سني زودتر از 8سال در دختران مشاهده شود، مي‌توان آن را زودرس ناميد اما اگر از سن ياد شده آغاز شود، به‌هنگام است. بايد متذكر شد شروع بلوغ در دختران از سن 9سالگي و در پسران با كمي تاخير آغاز مي‌شود.
    روند بلوغ در دختران، سريع‌تر از پسران است و اين به ويژگي‌هاي جسماني‌ آن‌ها مربوط است. در صورتي‌كه والدين، زمان آغاز و پايان اين دوره را بشناسند،‌ ديگر نگراني‌ به خود راه نمي‌دهند. طبق تحقيقاتي كه در دنيا انجام شده‌است محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه سن بلوغ، يك‌سال كمتر شده و والدين بايد درباره علل كاهش سن بلوغ آگاهي داشته باشد و از آن پيشگيري كنند.
    اين امر مي‌تواند دلايل مختلفي از جمله تغذيه داشته باشد، امروزه نوع تغذيه خانواده‌ها با گذشته بسيار تفاوت كرده است. خوردن غذاهاي‌ آماده و فست‌فودها، مصرف سوسيس، كالباس، پيتزا، همبرگر و… مي‌تواند عاملي براي ايجاد بلوغ زودرس در كودكان باشد.
    همچنين تحقيقات نشان داده كودكاني كه قبل از بلوغ در رژيم غذايي‌شان بيشتر از گوشت پرندگان يا سويا استفاده شده‌است، زودتر از ساير هم‌سالان خود به بلوغ زودرس دچار مي‌شوند.
    به همين دليل توصيه مي‌كنيم مخصوصا سويا كه حاوي مقادير قابل توجهي پروتئين گياهي است بعد از سن رشد به دختر يا پسر داده شود؛ زيرا تا آن زمان صفحات استخواني رشد خود را كامل كرده‌اند.
    براي اينكه از بلوغ زود‌هنگام در كودكان پيشگيري كنيد، بايد در مدت زماني كه آن‌ها در حال رشد هستند از غذاهاي آماده بيرون كمتر استفاده كنيد و درصورت تمايل برخي از غذاها مانند پيتزا را به‌صورت سالم در خانه تهيه كنيد.
    مصرف انواع پروتيئن‌ها از قبيل شير، تخم‌مرغ و گوشت قرمز و ويتامين‌هايي مثلA كه در مواد غذايي نارنجي و قرمز رنگ به‌وفور يافت مي‌شود و همچنين ويتامينD كه در جذب كلسيم و رشد موثر است را بايد در رژيم روزانه كودكان گنجاند تا رشد خوبي داشته باشند.
    نتايج چند مطالعه نشان مي‌دهد اضافه وزن در دختران احتمال بلوغ زودرس را افزایش می‌دهد؛ همچنين دخترانی که اضافه وزن دارند و چاق هستند زودتر از دخترانی که وزن طبیعی دارند، قاعدگي زودرس را تجربه می‌کنند.
    افزایش استفاده از لوازم آرایشی از دیگر عوامل مؤثر بر بلوغ زودرس است. توجه به این نکته ضروری است که در مواد غذایی با پوشش پلاستیکی، ظروف یکبار مصرف و بطری آب معدنی و نوشابه های گازدار، ماده ای شبه استروژن به نام استرس فتالات وجود دارد که خطر بلوغ زودرس را افزایش می دهد.

    سیده ندا موسوی- دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.