تغذیه در کبد چرب از دیدگاه طب سنتی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #95058
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    یک دستیار تخصصی طب سنتی ایران تغذیه در کبد چرب از دیدگاه طب سنتی را تشریح کرد.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم, شهناز کار کَن ورنوسفادرانی درباره تغذیه در کبد چرب, اظهار داشت: با وجود پیشرفت‌های شگرف طبی، تدابیر ویژه طب سنتی جایگاه بسیار کارآمد و موثری در درمان اکثر بیماری‌ها دارد و این تعامل طبی برای کاهش بیماری‌های مزمنی چون کبد چرب ضروری است.

    به گفته وی کبد با مزاج گرم و تر یکی از اعضای رئیسه است. هضم دوم غذا و تولید اخلاط طبیعی چهار گانه در کبد انجام می‌شود. روح و قوای طبیعی از کبد به همه اعضای بدن می‌رسد. آثار تدابیر حفظ سلامت کبد و پرهیز از عوامل بیماری‌زای آن در تمام بدن نمود دارد.

    این دستیار تخصصی طب سنتی ایران بیان داشت: تغذیه و کبد اثر دو گانه‌ای روی هم دارند. کبد با فرآیند هضمی خود غذای همه اعضا و خود را تهیه می‌کند و در صورتی که این عضو به هر دلیلی خوب کار نکند, بهره کامل از غذای سالم هم برده نمی‌شود.

    کار کَن ورنوسفادرانی ادامه داد: هدف از این تحقیق کمک به درمان بیماری کبد چرب بر اساس مکتب طب سنتی و کاربرد روش‌های تغذیه‌ای و دیگر تدابیر درمانی آن در کنار روش‌های تشخیصی و درمانی فعلی است.

    وی بیان داشت: در طب سنتی سبب کلی کبد چرب تغییرات مزاجی کبد به سمت سردی و تری است و باید برای تعدیل مزاج آن از غذاهای گرم و معدلات مقوی گرم مانند زنیان، کرفس، آویشن، دارچین، میخک، هل، زعفران، شنبلیله در غذا استفاده کرد.

    این دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: استفاده از گوشت‌های سبک طیور با ادویه جات گرم و مصرف مویز، فندق، بادام و پسته توصیه می‌شود. تُرب به باز شدن سُدَد کبد کمک می‌کند. پرهیز از شیر، ماهی، میوه‌های رطب(مرطوب و آبدار)، غذاهای سرد و گوشت‌های غلیظ توصیه می‌شود.

    کار کَن ورنوسفادرانی اضافه کرد: استفاده از غذاهای ملطف مانند نخوداب با ادویه‌جات گرم، نوشیدن ماءالعسل، کم کردن آب و غذا و پرهیز از غذای شب نیز کمک کننده است. میوه‌های قابض مانند به، سیب، انار و انگور میخوش برای کبد مفید است.

    وی گفت: از مهم ترین تدابیر تغذیه‌ای کبد تداخلات غذایی و عدم رعایت ترتیب خوردن غذاها است. اصلاح کار کبد با غذاهای خوشبو و دارای عطریت و لذیذ است. غذاهای جدیدالکیموس و سریع النفوذ نافع کبد است. کبد با شیرینی بزرگ و قوی می‌شود ولی به دلیل میل کبد به شیرینیٰ, خوردن شیرینی غلیظ (شیرینی‌های قنادی و چرب) به افراط امکان ایجاد سُده و گرفتگی در کبد را زیاد می‌کند.

    این دستیار تخصصی طب سنتی ایران بیان کرد: تقویت کبد با غذاهای خوشبوی قابض تا جایی که ایجاد یبوست نکند, مفید است و ضعف بدن باید تقویت شود.

    کار کن ورنوسفادرانی خاطرنشان کرد: اهمیت کمیت، کیفیت و روش خوردن غذا نه تنها بر سلامت کبد بلکه بر تمام بدن اثر گذار است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.