تغذیه در ماه مبارک رمضان

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #67550
    Z.Ebadi
    مشارکت کننده

    تغديه در ماه مبارک رمضان

    در طول روزه داري ، دستگاه گوارش براي چند ساعت خالي مي ماند و در واقع اين دستگاه و ديگر دستگاه هايي که به نحوي در هضم و جذب موادغذايي دخالت دارند ، استراحت مي کنند و پس از روزه داري به نحو بهتري اعمال خود را انجام مي دهند.
    براساس مطالعات ، روزه براي کساني که چربي خون بالا دارند ، بسيار مفيد است و ميزان چربي هاي نامطلوب موجود در خون را تنظيم مي کند.
    همچنين براساس مطالعات انجام گرفته ، اسيد اوريک خون در ماه مبارک رمضان کاهش مي يابد و در بيشتر بيماري هايي که عادات غلط غذايي ، چاقي و افزايش وزن در آنها دخالت دارند، روزه داري مفيد است.
    پيروي از يک برنامه غذايي صحيح در ايام ماه مبارک رمضان از اهميت ويژه اي برخوردار است تا هم بتوان عادات غذايي غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوي اين ماه بهره برد. در ماه مبارک رمضان نيز مانند هميشه بايد از برنامه هاي غذايي متنوع و متعادل شامل 4 گروه اصلي غذايي نان ، غلات ، ميوه ها، سبزي ها، گوشت ، حبوبات ، تخم مرغ ، شير و لبنيات استفاده کرد. بايد توجه کرد که با رعايت تنوع و تعادل در مصرف غذا، نيازهاي تغذيه اي شامل آب ، املاح ، ويتامين ها، پروتئين و انرژي بدن تامين شود.

    توصيه مي شود افراد روزه دار، مانند زماني که روزه نيستند 3 وعده غذا بخورند که اين وعده ها شامل افطار، شام و سحر است اما در ماه مبارک رمضان ، صرف غذا در دفعات کمتر مثلا 2 بار در روز نيز اشکالي ندارد و به شرايط جسمي و توانايي فرد بستگي دارد.با توجه به اين که زمان صرف افطار، حدود ساعت 6 بعدازظهر است و تا وعده بعدي فاصله طولاني است ، مي توان در فاصله افطار تا سحر يک وعده غذايي مثل شام را صرف کرد که اين وضعيت به شخص و ميل او به غذا خوردن بستگي دارد.

    هنگام افطار مصرف غذاهاي سبک و مختصر شامل گروههاي غذايي لبنيات (مانند شير و ماست و پنير) ميوه ها ، سبزيها ، نان و غلات (مانند برنج و نان) توصيه مي شود. همچنين خوب است ، چاي مصرفي در افطار کمرنگ باشد ، بعلاوه مصرف شير گرم و فرني يا شيربرنج هنگام افطار مناسب است.
    استفاده از مواد غذايي آبکي مثل سوپ ، آش ، حليم بدون روغن و همچنين مايعات هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار مي شود.بعلاوه استفاده از سبزي و ميوه ها هنگام افطار و همچنين در فاصله زماني بين افطار تا سحر به دليل اين که منبع خوبي از فيبر هستند براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع بروز يبوست مي شود.
    همچنين براي تامين آب مورد نياز بدن پس از افطار و تا قبل از خواب ، مايعات بويژه آب بنوشيد که کم آبي بدنتان جبران شود.

    يکي از عادات غلط غذايي روزه داران اين است که به دليل تشنگي زياد، هنگام افطار آب سرد ، نوشابه يا… استفاده مي کنند که توصيه مي شود ، افطار خود را با کمي آب گرم يا چاي آغاز کنند. پس از آن مي توانند از خرما يا کشمش استفاده نمايند زيرا اين مواد باعث کنترل اشتها مي شود و از بيش خواري هنگام افطار ممانعت مي کند. مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظيم قند خون بسيار مفيد است بنابراين توصيه مي شود که در وعده افطار تا جاي ممکن 3 تا 5 عدد خرما مصرف کنند.

    از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ديگر شيريني ها بايد پرهيز شود. به طور کلي به جاي مصرف انواع شيريني ها مثل زولبيا و باميه که فقط حاوي انرژي و بدون مواد مغذي (ويتامين ها و املاح) هستند ، استفاده شود.

    از مصرف آب زياد هنگام افطار بايد خودداري کنيد چراکه باعث اختلال در هضم مواد غذايي مي شود . پس از صرف سحري نيز بسياري از مردم از ترس تشنگي ، مقدار زيادي آب مي نوشند که کار درستي نيست.
    همچنين بايد توجه کرد که از مصرف تنقلات زياد در فاصله افطار تا سحر پرهيز شود چراکه اين گونه مواد ديرهضم هستند و موجب مي شوند که هنگام سحر به دليل پري معده ميل به غذا کاهش پيدا کند.

    از مصرف مواد غذايي سنگين ، ديرهضم ، پرچرب و سرخ شده هنگام افطار مثل حليم و آش با روغن زياد خودداري کنيد و هميشه بکوشيد به جاي غذاهاي چرب و سرخ شده از غذاهاي آبدار و بخارپز شده استفاده کنيد و بايد توجه کرد که افراط در مصرف انواع شيريني ها هنگام افطار ، باعث چاقي و اضافه وزن مي شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.