تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #75436
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]تحقیقات جدید محققان دانشگاه کورتین در استرالیا نشان داد که زنانی که به نوزادان خود حداقل به مدت 12 ماه شیر می‌دهند به میزان قابل توجهی از خطرات سرطان تخمدان جلوگیری می‌کنند.
    محققان گفتند: در این تحقیقات در گوانگژو و چین اطلاعات تعدادی از کودکانی را که با شیر مادر که مبتلا به سرطان تخمدان بودند از میان 493 بیمار در 472 بیمارستان جمع آوری و کنترل کردند.
    محققان گفتند: بروز کمتر سرطان تخمدان در چین نشان می‌دهد عواملی وجود دارد که این بروز را کاهش می‌دهد.
    محققان افزودند که این تحقیق اطلاعات بیشتری به تحقیقات محدود کشورهایی که حوادث کمی مرتبط با این بیماری دارند و این تحقیق جزئیات بیشتری درباره متغیرهای شیردهی که مرتبط با کاهش خطر سرطان تخمدان است، ارائه می‌دهد.
    این تحقیقات نشان داد که تغذیه با شیر مادر تخمک ‌گذاری را به تاخیر می‌اندازد و بطور موثر نشان داد که تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا 50 درصد کاهش می‌دهد و افزون بر آن 20 ماه شیردهی می‌تواند همان اثر را داشته باشد.[/align]

    #99191
    madjd
    مدیرکل

    متخصصان صندوق جهاني تحقيقات سرطان، شير دادن به نوزادان را به علت كاهش خطر ابتلا به سرطان سينه، توصيه مي‌كنند. اين متخصصان به زناني كه تازه صاحب فرزند شده‌اند توصيه مي‌كنند براي كاهش احتمال ابتلا به سرطان سينه طي سال‌هاي آينده، حداقل به مدت يك سال به نوزاد خود شير دهند. در واقع، پژوهشگران دريافته‌اند در زناني كه يك سال پس از زايمان به نوزاد خود شير مي‌دهند، احتمال ابتلا به اين بيماري 5 درصد كاهش مي‌يابد. شايد كاهش 5 درصدي به نظر چندان مهم نيايد، اما هرچه مدت زمان شيردهي طولاني‌تر باشد، خطر بروز سرطان كاهش بيشتري خواهد داشت.

    #99249
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    سرطان تخمدان بیماری چندان رایجی نیست و پنجمین عامل مرگ ومیر زنان در اثر سرطان و بیماری های زنان محسوب می شود. علت این بیماری ناشناخته است . این سرطان بیشتر در جوامع صنعتی , البته به جز ژاپن , دیده می شود. زنان مسن بیشتر در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند. بیش از نیمی از مرگ ومیر ناشی از سرطان تخمدان در زنان ۵۵ تا ۷۴ ساله دیده می شود و تنها ۱,۴ از زنان ۳۵ تا ۵۴ ساله در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

    با این که سرطان تخمدان , شیوع چندان زیادی ندارد اما به دلایلی باعث مرگ ومیر زیادی می شود. یکی از این دلایل , مبهم و غیرمشخص بودن علایم سرطان تخمدان است که در نتیجه زنان و پزشکان آنها معمولا این علایم را مربوط به بیماری های رایج دیگر تصور می کنند و زمانی که سرطان تشخیص داده می شود. اغلب تومور به خارج از تخمدان سرایت کرده است .

    همچنین تخمدان سرطانی , سلول های بدخیمی را از خود بیرون می ریزد که اغلب برروی رحم , مثانه , روده و دیواره روده جای می گیرند. این سلول ها حتی پیش از آنکه سرطان شناسایی شود , شروع به ساخت تومورهای جدیدی می کنند.

    دلیل دیگر مرگ ومیر زیاد بیماران مبتلا به سرطان تخمدان اینست که آزمایش تشخیص موثری برای این بیماری وجود ندارد. بیش از ۵۰ درصد از زنان مبتلا به سرطان تخمدان در مراحل پیشرفته بیماری , متوجه بیماری خود شده اند.

    به نظر می رسد که خطر ابتلا به سرطان تخمدان ناشی از چند عامل باشد. هرچه تعداد فرزندان یک زن بیشتر باشد , احتمال ابتلا او به سرطان تخمدان کمتر می شود. حاملگی در سنین پایین و مصرف قرص های ضدبارداری نیز اثر پیشگیرنده دارند و برعکس به نظر می رسد که مصرف داروهای باروری با افزایش احتمال ابتلا به این سرطان در ارتباط باشد. اگرچه هنوز در اینباره اختلاف نظر وجود دارد.

    برخی از ژن ها مثل که خطر BRCA 2 و BRCA 1 ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان ها در سنین پایین تر را افزایش می دهند , احتمالا در بالابردن خطر ابتلا به سرطان تخمدان نیز موثر هستند. بیمارانی که قبلا به سرطان سینه مبتلا شده اند و یا یکی از اعضای خانواده آنها سابقه ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان را داشته باشد , در خطر بیشتری هستند.

    سابقه فامیلی ابتلا به سرطان رحم , روده یا سایر سرطان های معده ای ـ روده ای , ممکن است علامت وجود سندرومی به نام سرطان غیرپولیپی ارثی روده باشد که احتمال ) HNPCC ( ابتلا به سرطان تخمدان را بسیار بالا می برد.

    سایر عوامل احتمالی عبارتند از مصرف پودر تالک , قرارگرفتن در معرض پنبه نسوز , مصرف غذاهای پرچرب , و ابتلا به بیماری اریون در کودکی ; که البته تاثیر هیچ کدام از این عوامل هنوز به اثبات نرسیده است .

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.