تغذیه اولیه نوزادان نارس

در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #76792
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    بارداری به طور طبیعی حدود 40 هفته طول می‌کشد. نوزادی که تقریبا 3 هفته زودتر از این زمان متولد شود، نارس به حساب می‌آید.
    نوزادانی که زودتر و نزدیک به 32 هفتگی (اندکی بیش از 7 ماهگی) متولد می‌شوند،‌ نمی‌توانند به خودی خود بخورند، تنفس کنند و گرمای بدنشان را حفظ کنند. اما پس از اینکه به این نوزادان زمان داده شود تا رشد کنند، اغلب آنها می‌توانند بیمارستان راترک کنند.
    محققان محققان انستیتوی سلامت کودکان در انگلستان بر این عقیده هستند که داشتن برنامه غذایی خاص و غنی از مواد معدنی در اوایل دوران نوزادی بر توده استخوانی نوزادان و یا تشکیل و تحلیل (turn over ) استخوانی بی تاثیر است.
    بی تاثیر بودن رژیم غذایی اختصاصی بر اوج تراکم استخوانی بیانگر این موضوع است که رشد ناکافی قد و توده استخوانی ستون فقرات با دریافت زود هنگام مواد معدنی و دیگر مواد مغذی بی رابطه است. از طرفی مصرف شیر مادر- با وجود اندک بودن محتوای مواد مغذی در آن، داشتن بالاترین سطح توده استخوانی در کودکان را تضمین می کند. لذا میتوان باز هم بر اهمیت تغذیه با شیر مادر تاکید کرد.
    Journal of Clinical Nutrition May 4, 2011َAmerican

    #100258
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    واقعاً جالب بود . ممنون
    یعنی حتی در شرایط بحرانی نوزادان نارس همچنان شیر مادر بهتر برنامه غذایی خاص و غنی از مواد معدنی است .

    #100263
    madjd
    مدیرکل

    محققان می‌گویند که تغذیه زودهنگام با شیر برای نوزادان نارسی که در معرض خطر قرار دارند، مفید است
    به گزارش ایرنا، قطع زودهنگام لوله‌های تغذیه، برخلاف تصورات پیشین برای نوزاد خطر مشکلات روده‌ای به دنبال ندارد.
    محققان دانشگاه آکسفورد 400 نوزاد را که هر کدام دست کم پنج هفته زودتر از موعد به دنیا آمده بودند و به نسبت سن‌شان جثه کوچکی داشتند ، بررسی کردند.
    سالانه بیش از 60 هزار نوزاد نارس در انگلیس به دنیا می‌آید و از هر 10 کودک، یک کودک به دلیل مشکلات هنگام تولد، تولد زودهنگام و یا شرایطی که جانش را به خطر می‌اندازد به مراقبت‌های ویژه احتیاج دارد.
    نوزادان نارس در معرض مشکلات جدی روده‌ای از جمله انتروکولیت نکروزان هستند. نگرانی درمورد این مشکل روده‌ای موجب شده است که واحدهای مراقبت ویژه در شروع استفاده از شیر برای تغذیه نوزاد جانب احتیاط را در نظر بگیرند.
    اما لوله‌های تغذیه نیز ممکن است خطراتی از جمله عوارضی برای کبد داشته باشند.
    پژوهشگران در این مطالعه، در پی آن بودند که دریابند آیا نوزادان نارس می‌توانند زودتر تغذیه با شیر را آغاز کنند و به این ترتیب سریع‌تر به وزنی مناسب دست یابند یا خیر.
    این پژوهش با همکاری واحد ملی اپیدمولوژی بارداری در دانشگاه آکسفورد و با مشارکت 54 بیمارستان در انگلیس و ایرلند انجام شده است.
    تقریبا نیمی از کودکان مورد آزمایش مشکلات تنفسی داشتند، البته نوزادان بسیار بیمار در این تحقیق بررسی نشدند.
    در این تحقیق به نیمی از نوزادان، یک روز پس از تولدشان شیر داده شد و بقیه در شش روزگی تغذیه با شیر را آغاز کردند. سه چهارم نوزادان به جای شیر خشک کمکی با شیر مادر تغذیه کردند.
    نوزادانی که از روز دوم شیر خوردن را آغاز کرده بودند زودتر به تغذیه کامل – به معنی این که نوزاد 72 ساعت با خوردن شیر تغذیه کند – رسیدند.
    به طور میانگین نوزادانی که در دو روزگی شیر خوردن را آغاز کرده بودند، 18 روز پس از تولد کاملا از طریق شیر تغذیه می‌شدند. در حالی که آنهایی که از روز ششم شیر را شروع کرده بودند در روز بیست و یکم به مرحله تغذیه کامل ‌رسیدند.
    گروه اول 11 روز را در واحد مراقبت ویژه سپری کردند، در حالی که این مدت برای گروه دوم 15 روز بود.
    هیچ تفاوت آماری روشنی در خصوص مشکلات روده‌ای، از جمله انتروکولیت نکروزان، بین دو گروه وجود نداشت.در گروه اول 36 نوزاد (18 درصد کل) و در گروه دوم 30 نوزاد (15 درصد کل) دچار این مشکل شدند.
    محققان تحت سرپرستی دکتر’ آلیسون لیف ‘ و پروفسور ‘پیتر بروکلهورست ‘ دریافتند آغاز تغذیه با شیر در 24 تا 48 ساعت پس از تولد می‌تواند برای نوزاد مفید باشد.
    ‘بروکلهورست ‘ که مدیر موسسه سلامت زنان در دانشگاه لندن است، در این مورد گفت: ظاهرا تغذیه زودهنگام برای این نوزادان تحت خطر، مفید است.
    این گروه تحقیقاتی اعلام کرده است که یافته‌های این تحقیق را از هم اکنون می‌توان در واحدهای مراقبت ویژه اطفال به کار بست.

    #100264
    madjd
    مدیرکل

    از آنجا که کودکان نارس از این که گرسنه هستند یا خیر اطلاعی ندارند، مانند بچه‌هایی که دوران جنینی‌شان کامل است، هنگام نیاز به شیر گریه نمی‌کنند. معده این نوزادان کوچک‌تر است و برای همین در دفعات بیشتر اما هر بار به مقدار کم شیر می‌خورند. گاهی آنها هر 3 ساعت یک‌بار به شیر نیاز پیدا می‌کنند و گاهی این مدت حتی کمتر هم می‌شود. از طرفی نیاز این کودکان به مصرف شیر مدت بیشتری طول می‌کشد تا این که قوی‌تر شوند و توانایی مکیدن را به خوبی پیدا کنند. آنها در عین حال ممکن است نتوانند به خوبی بین شیر خوردن و نفس کشیدن همزمان تعادل برقرار کنند. کودکان نارس برای افزایش توان خود در مکیدن شیر نیازمند انرژی بیشتری هستند و از آنجا که دهان کوچک‌تری دارند، ماهیچه‌های ضعیف‌تری هم دارند که باعث خسته شدن آنها حین شیر خوردن می‌شود. بنابراین زمانی که قرار است به آنها شیر بدهید، باید کاملاً بیدار باشند تا تمرکز و انرژی‌شان هدر نرود و همه را صرف شیر خوردن کنند.

    #100265
    madjd
    مدیرکل

    تا زمانی که فرزند شما بتواند توانایی و مهارت لازم برای شیر خوردن را پیدا کند، بهتر است از این روش‌های کمک‌کننده استفاده کنید:‌
    1. اتاقی کاملاً آرام و ساکت بدون نورهای درخشان را برای شیر دادن به او انتخاب کنید.
    2. هنگام شیر خوردن، تمرکز کودک را با صحبت کردن یا تکان دادن او از بین نبرید.
    3. همیشه هنگام شیر خوردن با فرزند خود تماس چشمی برقرار کنید؛ هر چند او توان دیدن و تشخیص کامل چهره را ندارد.
    4. با کمک دست و بازوی خود به خوبی از سر و گردن کودک حین شیر خوردن حمایت کنید.
    5. کودک را در وضعیت راحتی بگذارید، نه خیلی او را شل و نه خیلی محکم نگه دارید تا راحت شیر بخورد.
    6. هر زمان قصد شیر دادن به نوزاد را دارید، خودتان را آرام کنید و در حالت عصبانیت، خشم و هیجان خود یا کودک به او شیر ندهید.

در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.