تغذيه با شير مادر و پيشگيري از چاقی؛ یک افسانه رژیمی

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #76500
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    “تغذيه با شير مادر از چاقي پيشگيري مي‌کند.”
    گفته فوق افسانه ای در مورد چاقي محسوب می شود و شواهدي عليه آن‌ وجود دارد:

    گزارش سازمان جهاني بهداشت (WHO) بيان مي‌دارد که افراد تغذيه‌شده با شير مادر در شيرخوارگي، کمتر احتمال دارد که در مراحل بعدي زندگي خود دچار چاقي شوند و «نامحتمل است که اين همراهي حاصل تورش انتشار (publication bias) يا عوامل مخدوش‌کننده باشد». با اين حال، خود اين سازمان با استفاده از آزمون اِگِر (Egger) و نمودارهاي قيفي (funnel plots)، شواهد تورش انتشار را در منابع مورد استفاده خود يافته است. به علاوه، مطالعات داراي کنترل بهتر از نظر عوامل مخدوش‌کننده (مثلا مطالعاتي که وضعيت کودکان درون هر خانواده را مقايسه کرده‌اند) و نيز يک کارآزمايي تصادفي‌شده شاهددار روي بيش از 13 هزار کودک با مدت پيگيري بيش از 6 سال، شواهد قانع‌کننده‌اي را مبني بر اثر تغذيه با شير مادر بر چاقي پيدا نکرده‌اند. بر اساس اين يافته‌ها حتي يکي از طرفداران قديمي تغذيه با شير مادر اذعان کرده که «ديگر به نظر نمي‌رسد که تغذيه يا عدم تغذيه با شير مادر عامل مهمي در تعيين خطر چاقي باشد» ولي علي‌رغم شواهد موجود، وي همچنان اين فرضيه را مطرح کرده که شايد اثر محافظتي خفيف شير مادر عليه چاقي در مطالعات آينده اثبات شود. البته نبايد فراموش کرد که تغذيه با شير مادر منافع فراوان و مهم ديگري براي مادران و شيرخواران دارد و در نتيجه ترويج آن نبايد فراموش شود.

    منبع:
    Casazza K, et al. Myths, presumptions, and facts about obesity. New England Journal of Medicine January 31, 2013; 368: 446-54.

    #99759
    zghasemi
    مشارکت کننده

    شیر مادر بهترین و کاملتری غذای کودک است.. جالب است بدانیم که شیر هر مادری مخصوص نوزاد همان مادر است و دقیقا نیازهای مربوط به همان نوزاد را به طور کامل برآورده می کند. در واقع این جزو نعمت های الهی است که تا این حد اختصاصی تدبیر شده است.

    #99768
    s.samadi
    مشارکت کننده

    واقعا؟جالبه از مادران مختلف شنیده بودم که اصطلاحا می گفتن شیرشون آبکی و یا چرب تره اما نمی دونستم اختصاصی واسه نوزادشان طراحی شده جالبه

    #99773
    هانیه
    مشارکت کننده

    خوب ولی بهرحال شیر مادری که مقوی تر باشه و آبکی نباشه واسه هر کودکی بهتره دیگه حالا چه کودک خودش باشه چه کودکی دیگه تا شیری که آبکی و بی فایده باشه مثلا مادران که بیماری دارن و شیرشون مواد مغذی کافی رو نداره! پس نمیتونیم کامل بگیم شیر هر مادری فقط واسه کودک خودش ساخته شده!

    #99777
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    موافقم
    یه جورایی منطقی به نظر می یاد .

    #99778
    s.samadi
    مشارکت کننده

    البته فکر کنم منظور خانم قاسمی مادرای سالم بود

    #99788
    zghasemi
    مشارکت کننده

    I9112839 عزیز؛ همونطور که صمدی عزیز گفتند منظور مادران سالم بوده است.

    شیر هر مادری از نظر ریز مغذی ها و درشت مغذی ها (البته مادران سالم) کاملا برابر با نیازهای فرزند خود همان مادر تنظیم شده است. البته دقیقا مقاله مربوطه رو الان در دسترس ندارم اما کاملا صحت دارد

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 7)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.