ترکیب شیر مادر متناسب با سن کودک تغییر می دهد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #77483
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]تركيب شير مادر مطابق سن شيرخوار تغيير مي كند.اين تغييرات از شروع تا پايان هر وعده تغذيه با شير مادر، مابين دفعات مختلف شيردهي و نيز در طول روز وجود دارد:
    در 3-2 روز اول پس از زايمان كلستروم يا آغوز توليد مي شود كه بسيار مغذي و حاوي مواد ايمني بخش است و براي محافظت نوزاد در برابر بيماريها، حياتي است . ميزان آغوز خيلي كم است اما براي معده خيلي كوچك نوزاد كافي و مناسب است زيرا كليه هاي نوزاد هنوز نمي تواند مقادير زياد مايعات را دفع نمايد.
    پس از آغوز شير انتقالي از 10-7 روز پس از تولد و سپس شير رسيده ترشح مي شود كه حاوي تمام مواد مغذي مورد نياز شيرخوار است. در شیر رسیده از پروتئین شیر کاسته شده و به مقدار چربی و لاکتوز آن افزوده می‌شود.
    شير مادر در ابتداي هر وعده آبكي بنظر مي رسد اما بتدريج كه شيرخوار به مكيدن ادامه مي دهد شير ترشح شده داراي چربي بيش از سه برابر شير اول مي شود كه غني از انرژي و سفيد رنگ است و به سير شدن شرخوار كمك مي كند.
    شير مادري كه نوزادش قبل از هفته 27 بارداري بدنيا مي آيد حاوي پروتئين بيشتر و ميزان بالاتر مواد معدني شامل آهن و عوامل ايمني بخش بيشتري نسبت به شير نوزاد رسيده است و براي تامين نيازهاي نوزاد نارس مناسب تر است.[/align]

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.