تاثیر امگا ۳ در پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #77129
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    فاکتورهای فیزیولوژیکی و محیطی دو عامل موثر در ایجاد سنگ‌های ادراری هستنند. وراثت علت ۴۰ تا ۵۰ درصد تشکیل سنگ‌های ادراری است و شیوع آن در زنان به علت هورمونهای زنانه کمتر از مردان است. فیتات نیز که از عوامل مهارکننده تشکیل سنگ به شمار می آید در ادرار زنان بیشتر از مردان وجود دارد.
    در افرادی که زمینه تشکیل سنگ وجود دارد رژیم غذایی نامناسب می‌تواند بر تشکیل سنگ تاثیرگذار باشد. مصرف زیاد مواد غذایی حاوی ترکیبات اسید اگزالیک و پورین بالا در افراد سنگ‌ ساز، تشکیل سنگ را تسریع می‌کند. تشکیل سنگ‌های ادراری در افرادی با محیط‌ های کاری گرم و کم تحرک و کسانی که آب و مایعات کمتری مصرف می کنند نیز شایع تر است. حدود 80 درصد سنگ‌هاي كليوي از جنس كلسيم (بيشتر اگزالات كلسيم و كمتر فسفات كلسيم هستند.) البته سنگ كليه مي‌تواند از جنس اسيداوريك، استرووايت و ندرتا سيستئين هم باشد.
    طبق نتایج بدست آمده از مطالعات جدید 30 روز مکمل یاری با اسید چرب امگا 3 دفع ادراری اگزالات و ریسک تشکیل سنگهای اگزالات کلسیم را کاهش می دهد. بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعه فوق می توان مکمل یاری با اسید چرب امگا 3 و استفاده بیشتر از منابع غذایی حاوی این اسیدچرب را در پیشگیری از تشکیل سنگهای اگزالات کلسیمی تاثیرگذار دانست. رعایت توصیه فوق، به خصوص در افرادی که سابقه تشکیل سنگهای کلیوی در آنها وجود داشته است مهمتر به نظر می رسد.

    #100687
    farzaneh negahban
    مشارکت کننده

    اخیرا چند مطالعه اپیدمیولوژیک توسط محققین دانشگاه سیدنی صورت گرفت. در یکی از این مطالعات به بررسی رابطه بین دریافت غذایی PUFA(n-3, n-6 and α-linolenic acid)، ماهی و شیوع بیماری های مزمن کلیوی پرداخته شد.

    این مطالعه بین سالهای (1997-9)، بر روی 2600 شرکت کننده بالای50 سال صورت گرفت. اطلاعات مورد نیاز توسط پرسشنامه های جمع آوری شده و مقدار مصرف PUFAو ماهی در برنامه غذایی آنها محاسبه شد. کراتینین سرم نیز اندازه گیری شد.
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد، در افرادی که بیشترین دریافت غذایی از اسیدچرب های بلند زنجیره n-3 (امگا 3) را داشتند احتمال ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی به طور قابل توجهی کمتر از افرادی بود که کمترین مصرف را از این دسته از اسیدهای چرب داشته اند. علاوه براین که مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3 بر سلامت خیلی از اعضائء دیگر بدن موثر است.

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.