تاثیرات اعجاب انگیز ورزش

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #92311
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    به گزارش سایت خبری تحلیلی 9 صبح به نقل از دوهفته نامه راز: هر روز، گزارش‌های عملی بسیاری در گوشه و کنار جهان منتشر می‌شود که همگی بیانگر تاثیران مفید ورزش کردن بر سلامتی‌اند؛ اما متاسفانه، در برخی از موارد این گزارش‌ها چندان هم با یکدیگر همسو نیستند و حتی گاهی متناقض‌اند؛ اما فرمولی کلی می‌گوید:

    «چنانچه می‌خواهید از هیکلی خوش‌فرم، بدنی سالم و ذهنی آماده و هوشیار برخوردار شوید، باید حتما فعالیت بدنی داشته باشید.»

    هر شخص بسته به شرایط فیزیکی و بدنی خود می‌تواند درطول روز از حرکت‌های مناسب ورزشی استفاده کند. البته، تنها زمانی این تمرین‌ها کارآمد خواهند بود که نوع و میزان این فعالیت روزانه مطابق با فاکتور سن و میزان سلامتی شخص انتخاب شده باشد.

    در این مقاله 19 عنوان از تاثیرات شگرف ورزش کردن را برای شما مطرح می‌کنیم؛ دلایلی که هر یک به تنهایی مشوق خوبی برای ورزش کردن هستند.

    1-افزایش توان انجام دادن فعالیت‌های هوزای

    هر چه در اجرای ورزش‌های ایروبیک یا هوازی توانمندتر باشید، توان بدنی‌تان در اجرای فعالیت‌های هوازی روزانه افزایش خواهد یافت. در اینگونه فعالیت‌ها، بدن از سوختن اکسیژن دریافتی‌اش انرژی می‌گیرد. معمولا هر انسان سالانه به میزان یک درصد، توان انجام دادن این فعالیت های هوازی را از دست می‌دهد؛ یعنی، در طول 10 سال 10 درصد ناتوان‌تر می‌شود. بر مبنای تحقیقات جدید، انجام دادن ورزش‌های طولانی یا کوتاه مدت می‌تواند این درصد را کاهش دهد؛ یعنی، اگر فردی در طول 30 سال 30 درصد توانش را از دست بدهد، با ورزش کردن این میزان به 15 درصد کاهش خواهد یافت؛ یعنی حتی اگر هیچ دلیل دیگری برای ورزش کردن پیدا نکردید همین یک دلیل می‌تواتند بسیار قانع‌کننده و اساسی باشد.

    2-کاهش فشار خون

    پرفشار خونی یکی از بیماری‌های شایع قلبی و عروقی است. ورزش کردن تا حد زیادی میزان فشار خون را کاهش داده و رسوبات عرقی را از بین‌ می‌برد؛ زیرا د رهنگام ورزش کردنف قلب و عروق و ماخیچه‌های آن سریع‌تر کار می‌کنند. بنابراین ورزش کردن ماهیچه‌های قلبی و عروقی را تقویت می‌کند،‌قدرت پمپاژ قلب را افزایش می‌دهد و در نتیجه موجب کاهش فشار خون می‌شود.

    3-کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم

    دیابت نوع دوم یکی از بیماری‌های شایع و مزمنی است که بر روی توانمندی‌های بدن شخص بیمار تاثیری بسیار منفی داشته و موجب کاهش قدرت بدنی فرد می‌شود.شما با ورزش کردن از این بیماری مصون می‌مانید.

    4-افزایش سطح ایمنی بدن

    وظیفه سیستم ایمنی، حفظ سلامتی بدن در مقابل انواع بیماری‌‌های عفونی و سموم شیمیایی محیطی است؛ التبه این سیستم وظیفه مهمی نیز در کنترل میزان عکس‌العمل فرد به استرس‌ها و فشارهای محیطی دارد. سال‌ها محققان بر این باور بودند که میزان توانمندی سیستم ایمنی با افزایش سن کاهش می‌یابد؛ اما بر اساس تحقیقات اخیر دریافته‌اند که با ورزش کردن حتی می‌توان این رویکرد طبیعی را هم کاهش داد. پس ورزش کردن، حتی به مقدا کم، ولی به طور روزانه می‌تواند تاثیر سن را بر روی سیستم ایمنی کاهش داده و سلامتی بیشتری برای فرد ایجاد کند.

    5-کاهش چربی

    BMI یا شاخص حجم ماهیچه‌ای، ‌به نوعی نشان‌دهنده میزان متابولیسم بدن فرد است. پس اگر شاخص سلامتی شما چندان مناسب نیست، بهتر است برنامه ورزشی ایروبیک روزانه داشته باشید. با ورزش کردن میزان چربی‌سوزی و متابولیسم شما افزایش می‌یابد.

    6- تقویت استخوان‌ها

    با افزایش سن، قدرت و استحکام استخوانی بدن کاهش می‌یابد. در واقع، همان عدد جادویی یک درصد کاهش در یک سال اینجا نیز مصداق دارد و بدن هر سال یک درصد از نظر استخوانی ضعیف‌تر از سال گذشته می‌شود. ورزش کلید کاهش این درصد سالانه است. بهترین روزش برای تقویت استخوان‌ها ورزش‌های استقامتی و کار با وزنه است؛ التبه میزان شدن آنها بر اساس سن و شرایط سلامتی افراد متفاوت خواهد بود. پس حداقل هفته ای یک ساعت ورزش‌های استقامتی انجام دهید.

    7- عضله‌سازی

    همه تمرین‌های ورزشی عضله‌سازی می‌کنند؛ در واقع، کشش حاصل از حرکات ورزشی هم بر روی ماهیچه‌ها و هم بر روی استخوان‌ها بسیار تاثیرگذار است. اگر ورزش‌های مقاومتی انجام ندهید، بی‌تردید به طور سالانه یک درصد از توان ماهیچه‌ای شما کاهش خواهد یافت.

    8- افزایش قدرت تنفس

    افزایش سن بر روی بافت ریه تاثیر می‌گذارد و چنانچه این بافت تحلیل برود با ورزش کردن ترمیم نخواهد شد. با وجود این ورزش کردن به نوبه خود ماهیچه‌های تنفسی را تقویت می‌کند.

    9- افزایش انرژی بدن

    بدن در هنگام ورزش کردن نیاز بیشتری به سوخت اکسیژن دارد. بالا رفتن میزان دریافت اکسیژن در هنگام ورزش موجب کاهش دردها و ناراحتی‌های بدنی می‌شود؛ بنابراین شخص در طول روز احساس خستگی کمتری می‌کند، کمتر دچار استرس می‌شود و حتی از نظر بدنی توانمندتر خواهد بود.

    10- کاهش ریسک ابتلا به دردهای مفصلی

    یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که با افزایش سن ایجاد می‌شود دردهای مفصلی و استخوانی است. برای کاهش این دردها نیاز به ورزش ایروبیک یا کار با وزنه نیست. بهتر است در این شرایط از ورزش‌های کششی مانند یوگا، تای‌چی و… کمک بگیرید.

    11- تنظیم هورمون‌ها

    ورزش کردن با افزایش فعالیت‌های ماهیچه‌ای بر روی غدد تاثیر گذاشته و ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند. ترشح صحیح و به اندازه هورمون‌ها تضمین‌کننده سلامتی و شادابی بدن ماست.

    12-خواب بهتر

    هرگز پیش از خواب ورزش نکنید، ولی ورزش کردن در طول روز تضمین کننده خواب خوب شبانه است. همین خواب خوب خطر حمله‌های قلبی، دیابت و… را کاهش داده و خود موجب افزایش توان سیستم ایمنی بدن می‌شود.

    13- ایجاد حال روحی بهتر

    کسانی که ورزش می‌کنند کمتر دچار بیماری افسردگی می‌شوند؛ مثلا، ‌ورزش ایروبیک موجب افزایش اندورفین یا همان هورمون شادی‌بخش است.

    14- کاهش اضطراب

    ورزش اضطراب درونی فرد را کاهش داده و علاوه بر ترشح اندورفین در بدن، ذهن را از افکار و مشکلات روزانه خالی می‌کند و خود موجب آرامش درونی می‌گردد.

    15- لذت بردن از تجربه تفریحی سالم

    بهتر است ورزشی را انتخاب کنید که علاوه بر بدنسازی با روحیات سازگار باشد و از انجام دادن آن لذت ببرید. احساس لذت از اجرای ورزش دلخواه، خود بهترین کلید تداوم در ورزش کردن است.

    16- غیبت کمتر!

    شاید اختصاص دادن زمانی از روز به ورزش، کم کردن از زمان مفید کاری محسوب شود؛ اما هر چه با ورزش کردن از توان جسمی و روحی بالاتری برخوردار شوید، کمتر بیمار شده و کمتر غیبت خواهید کرد؛ البته در کمترین زمان ممکن بالاترین بازدهی کاری را نیز خواهید داشت.

    17- افزایش قدرت حافظه

    تحقیقات جدید حاکی از آن است که ورزش کردن موجب افزایش عمر نرون‌های مغزی می‌شود؛ زیرا با ورزش میزان هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس کاهش می‌یابد. در نتیجه، حافظه و بخش مربوط به آن در مغز بهتر و سالم‌تر کار می‌کند.

    18- افزایش هوش

    در هنگام ورزش کردن، سرعت خون‌رسانی به سلول‌ها افزایش می‌یابد و اکسیژن بیشتری نیز به سلول‌های مغزی می‌رسد؛ در نتیجه، میزان هوشیاری مغز در عکس‌العمل‌های محیطی افزایش یافته و میزان هوش نیز بالاتر می‌رود .

    19- کاهش خطر زوال عقل

    ورزش کردن خطر ابتلا به زوال عقل و از دست دادن هوشیاری ناشی از سکته و بیماری‌های عروقی را کاهش خواهد داد؛ زیرا متابولیسم بهتر شده و عروق بهتر کار می‌کنند.

    کفش‌های ورزشی‌تان را بپوشید، زیرانداز یوگا را پهن کنید یا حتی برای ثبت‌نام رد باشگاه بدنسازی اقدام نمایید. مهم نیست چه سن و سالی دارید فقط ورزش کنید،‌ زیرا ورزش کردن بی‌تردید شرایط فیزیکی، روحی و فکری بهتری را برایتان ایجاد خواهد کرد. پس معطل نکنید و زودتر دست به کارشوید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.