تاثير رژيم ‌غذايي بر سقط‌ جنين

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #66712
    mosavi
    مشارکت کننده

    شايد بسياري از خانم‌ ها سقط جنين را تجربه کرده باشند. سقط گر چه سبب بروز يک تحول رواني در زن مي ‌شود اما خوشبختانه در 95 درصد موارد، بارداري بعدي بدون هيچ مشکلي به اتمام مي ‌رسد. در مقابل اين موضوع که گفته مي شود يک سقط اهميت چنداني ندارد سقط بيش از 2 بار يا سقط هاي مکرر مي ‌تواند مشکلات بسياري پيش آورد.
    در حقيقت در نيمي از موارد پزشک نمي ‌تواند دليل سقط را مشخص کند. دلايل سقط مکرر جنين بسيار زياد است و نياز به آزمايشات فراواني دارد. محققان روي يکي از دلايل ناشناخته سقط مکرر يعني تغذيه تمرکز کرده ‌اند. پيش از اين بررسي‌ ها نشان داده بود چاقي يا لاغري مفرط تاثيري منفي بر باروري و تخمک ‌گذاري دارند و حتي مي ‌توانند در صورت بارداري خانم، سبب سقط جنين شوند. اين موضوع به ويژه زماني که انديس توده بدني پايين ‌تر از 5/18 يا بالاتر از 30 باشد بيشتر مي ‌شود.
    اما بيش از وزن، آن چه اهميت مي ‌يابد چربي‌ هاي دور شکم است و از آن جا که کنترل قند خون را تحت تاثير قرار مي ‌دهد مي ‌تواند سبب سقط جنين شود. جالب است بدانيد داشتن وزن بالا، بر تخمدان، آندومتر و رحم هم تاثير مي‌ گذارد و هر ميزان اضافه‌ وزن بالاتر برود کيفيت تخمک پايين ‌تر آمده و رشد جنين را تحت تاثير قرار مي ‌دهد. سقط جنين در اين خانم‌ ها بسيار ديده مي ‌شود و فرقي نمي ‌کند که اين خانم‌ ها طبيعي باردار شده باشند يا به روش مصنوعي. به همين دليل است که طبق قوانين، چنين خانم‌ هايي که مايل به بارداري با روش مصنوعي ‌هستند ابتدا بايد وزن خود را، در صورت داشتن اضافه ‌وزن، کاهش دهند.
    سقط مکرر مي‌ تواند بر بارداري‌ هاي بعدي هم تاثير منفي بگذارد. به عنوان مثال تحقيقات نشان داده زناني که دچار سقط مکرر مي ‌شوند کمبود ويتامين اسيد فوليک دارند. حتي برخي از آن ها حاصل پلي‌ مورفيسم ژنتيکي هستند که از جذب اين ويتامين جلوگيري کرده و اگر موادغذايي آن ها حاوي مقدار کمي اسيد فوليک باشد، کمبود آن مي ‌تواند اثر مُضري بر جنين بگذارد. همين دسته از زنان در صورتي که به طور مرتب ويتامين‌ هاي گروه B را مصرف کنند از سقط پيشگيري خواهند کرد و در صورتي که طي دوران بارداري و قبل از آن اسيد فوليک مصرف کنند، سقط جنين 57 درصد کاهش خواهد يافت.
    برخي مواد غذايي زير سوال‌ هستند!

    * برخي بيماري‌ هايي نظير بيماري سلياک يا عدم تحمل گلوتن مي ‌تواند يکي از دلايل سقط جنين باشد. اين بيماري گرچه شايع است اما در برخي موارد تشخيص داده نمي ‌شود و در نتيجه بدون درمان باقي مي ‌ماند. از جمله نشانه‌ هاي ابتلا به اين بيماري اسهال شديد و لاغري است. اين ناراحتي مي‌ تواند بر تخمک ‌گذاري نيز تاثير گذاشته و عامل ناباروري يا سقط جنين باشد. خانم ‌هايي که مبتلا به اين ناراحتي هستند با دريافت رژيم بدون گلوتن مي‌ توانند از بروز سقط پيشگيري کنند.

    * از جمله مواد غذايي ديگري که گاهي احتمال سقط را افزايش مي ‌دهد مصرف قهوه است. جالب است بدانيد احتمال سقط در صورتي که ميزان مصرف کافئين در روز از 250 ميلي ‌گرم يا دو فنجان قهوه بالاتر برود به شدت افزايش مي ‌يابد. نکته ديگر اين که بايد متوجه مصرف کافئين پنهان هم بود. اين کافئين در چاي، برخي نوشابه ها و شکلات وجود دارد.

    * لازم به ذکر نيست که بگوييم مصرف نوشيدني‌ هاي الکلي تا چه حد مُضر است زيرا اين موضوعي است که به اثبات رسيده و تاکنون در مورد آن بسيار بحث شده است.

    آيا رژيم غذايي ضد سقط وجود دارد؟
    اين سوالي است که محققان بسياري در پي يافتن آن هستند. بررسي ‌ها نشان داده افزايش مصرف سبزيجات برگ سبز، ميوه‌‌ هاي تازه، امگا 3 و امگا 6، تخم‌ مرغ، ماهي و مواد لبني و به طور کل، داشتن يک رژيم غذايي متعادل مي ‌تواند احتمال سقط را کاهش دهد.
    منبع: تبيان

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.