بی‌تحرکی در زمان روزه‌داری باعث یبوست می‌شود

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69998
    ali2577
    مشارکت کننده

    یک متخصص تغذیه گفت: کمبود استفاده از مواد غذایی فیبردار مانند انواع سبزی‌ها، میوه‌ها‌ی با پوست، حبوبات و غلات سبوس‌دار همچنین نداشتن تحرک در زمان روزه داری از جمله علل بروز یبوست در ماه رمضان است.برلیانت بزرگمهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: در تهیه زولبیا، بامیه و گوش‌فیل مقدار زیادی روغن استفاده می‌شود.
    در اکثر موارد روغن مصرفی از نوع جامد و اشباع ‌شده است که برای سلامت قلب و عروق بسیار مضر است. افراط در مصرف این مواد باعث چاقی، افزایش چربی‌های نامطلوب خون، افزایش فشار خون و منجر به اختلالات قلبی و عروقی می‌شود.

    وی گفت: به جای زولبیا و بامیه می‌توان خرما، کشمش، برگه، انجیر خشک، سایر میوه‌های خشک و عسل یا مربا استفاده کرد.
    این متخصص تغذیه اضافه کرد: مصرف نکردن وعده سحری عواقب ناگواری می‌تواند برای فرد روزه‌دار در برداشته باشد که شخص روزه‌دار از آنجایی که بعد از سحر روزی فعال، پرتحرک از نظر جسمی و فکری را در پیش دارد و برای گذراندن چنین روزی به تغذیه کامل، متنوع و کافی نیاز دارد باید غذای اصلی خود را در وعده سحر مصرف کند تا نیازهای تغذیه‌ای فرد تأمین شود.
    بزرگمهر افزود: یبوست یکی از اختلالات مهم در روزه‌داری است که معمولاً در ماه رمضان به دلایل مختلف می‌تواند بروز پیدا کند. کمبود مصرف آب در وعده سحر و افطار می‌تواند باعث یبوست شود.
    وی اضافه کرد: کمبود استفاده از مواد غذایی فیبردار مانند انواع سبزی‌ها، میوه‌ها‌ی با پوست، حبوبات و غلات سبوس‌دار می‌تواند باعث یبوست شود و نداشتن تحرک در زمان روزه داری نیز یکی از دلایل بروز یبوست در ماه رمضان است.
    این متخصص تغذیه افزود: به طور کلی مصرف مواد غذایی حاوی مقدار زیاد آب هستند مانند انواع سبزی‌ها، میوه‌ها، سوپ و آش که می‌تواند از بروز تشنگی در ساعات روزه‌داری جلوگیری کند بنابراین برای پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان باید در فاصله افطار تا سحر مقدار کافی آب و مایعات کم نمک و بدون شکر مصرف شود.
    بزرگمهر گفت: میوه‌ها با وجود آن که بسیار مفید هستند ولی افراط در مصرف آن‌ها به خصوص میوه‌های شیرین باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود که جلوی اشتها را گرفته و مانع صرف غذای اصلی می‌شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.