بیشتر آش بپزید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #73996
    e.amini
    مشارکت کننده

    بر خلاف نظر عده اي كه آش را فاقد ارزش غذايي دانسته اند آش‌ منبع خوب تامين‌کننده ويتامين‌ها و املاح معدني در رژيم غذايي افراد است.
    به کار بردن انواع غلات، حبوبات، گوشت و سبزي‌هاي گوناگون در آش و بالاخره کشک يا ماستي که به آن اضافه مي‌شود مجموعه نسبتا کاملي از گروه‌هاي غذايي را در اين غذاي محبوب فراهم مي‌کند.اما علي رغم تمامي خصوصيات مفيد آن ، اگر در هنگام تهيه به صورت ناصحيح پخته شود ترکيبات مفيد آن دستخوش تغييرات نامطلوبي گشته و از ارزش غذايي آنها کاسته مي‌شود . پخت طولاني‌ مدت آش مي‌تواند منجر به تخريب ويتامين هاي مفيد موجود در آن (سبزي، غلات و حبوبات) مانند ويتامين Cاسيد فوليك و 6 B گردد.براي کاهش درصد تخريب اين ويتامين ها سبزي‌ها را بايد به جاي قرار دادن در آب سرد و سپس حرارت دادن ، مستقيما وارد آب جوش کرده و در حرارت پايين و به مدت کوتاهي بپزيد.
    – سبزيهاي آش را خيلي خرد و ريز نکنيد. خرد کردن بيش از حد آنها منجر به خروج و تخريب مقدار بيشتري از مواد مغذي آنها مي‌‌شود.- بهتر است ‌آش با حرارت ملايم و با حداقل آب مورد نياز پخته شود تا پروتئين موجود درآن حداقل تغييرات نامطلوب ناشي از حرارت را متحمل گردد.به اين ترتيب قابليت هضم آن نيز افزايش مي يابد.- بهتر است آش در ظرف مناسب و با درپوش پخته شود.
    برای جلوگيري از نفخ پس از خوردن آش سعي نماييد از نعناع و زيره به مقداري که آش را تلخ نکند استفاده کنيد تا به اين ترتيب از ايجاد اين مشکل جلوگيري شودو علاوه بر آن بايد نخود و لوبياي آن را حداقل 12 ساعت قبل از پخت در سه تا چهار برابر حجم آنها خيس کرده و سپس آب آن را در اين مدت حداقل دو بار عوض كنيد.حتي المقدرو به آش نمک نزنيد زیرا ميزان نمک مورد نياز بدن ما مي تواند از سديم موجود در سبزي، حبوبات، کشک يا رشته‌هاي آشي تامين ‌گردند.استفاده از پياز، سير، کشک و نعناع در آش بسيار مناسب است چراکه اين ترکيبات مي‌تواند منجر به افزايش ارزش غذايي آش‌ گردد.افزودن روغن زياد به آش ضمن آنكه موجب دير هضم شدن آن مي شوند مي توانند سبب بروز چاقي گردند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.