بـيـمـاران کـلـيـوي کـمـتـر آجـيـل بـخـورنـد

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #73934
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    مغز دانه‌ها يا آجيل از مهم‌ترين اجزاي گروه مواد پروتئيني در راهنماي الگوهاي غذايي به شمار مي‌روند. با توجه به‌اينکه پروتئين مغزدانه‌ها از پروتئين‌هاي کامل محسوب مي‌شود، حاوي تمام اسيدهاي آمينه موردنياز بدن است. اگر مغزدانه‌ها قدري تفت داده شوند، هضم و جذب آنها در بدن ساده‌تر مي‌شود…

    اين خوراکي‌ها سرشار از چربي‌هايي هستند که معمولا مايع و براي سلامت مناسب هستند. مثلا چربي‌هايي که در مغز گردو، بادام، فندق و پسته وجود دارند، جزو چربي‌هاي مايع، خوب و موردنياز بدن طبقه‌بندي مي‌شوند. به همين دليل مي‌توان گفت آجيل از خوراکي‌هاي‌ايده‌آلي است که مصرف آن مي‌تواند بخشي از نيازهاي تغذيه‌اي بدن را در طول روز تامين کند.

    مغزدانه‌ها سرشار از برخي ويتامين‌ها و املاح موردنياز بدن هم هستند؛‌ از پيش‌سازهاي ويتامين A گرفته تا املاحي مانند آهن، روي، منيزيم و ويتامين‌هاي گروه B.

    مساله مهم‌ اين است كه بيشتر خواص مغزدانه‌ها زماني به بدن مي‌رسد كه به شکل طبيعي مصرف شوند. به عبارت ساده‌تر، اگر مغزدانه‌ها مانده و کهنه يا در شرايط نامناسبي نگهداري شده باشند، چربي‌هاي مايع موجود در آنها که فسادپذيري بالايي دارند،‌ تند و مضر مي‌شوند و تمام خواص خوب آنها به خواص خيلي بد تغيير مي‌کند.

    گاهي آجيل‌ها با مقدار زيادي نمک يا افزودني‌هاي غيرمتعارفي مانند جوهر ليمو يا ساير ترکيب‌هاي شيميايي مخلوط مي‌شوند كه بر خواص آجيل تاثير منفي مي‌گذارد و آن را از يک خوراکي خوب و مغذي به يک خوراکي بد و مضر تبديل مي‌کند. مصرف چنين مغزدانه‌هايي براي بدن مانند سم است و سلامت را به خطر مي‌اندازد. مغزدانه‌ها مي‌توانند انتخاب بسيار خوب و مناسبي براي تامين بخشي از پروتئين‌ها، ويتامين‌ها، املاح و چربي‌هاي موردنياز در برنامه‌غذايي روزانه افراد سالم باشند.

    از طرفي به دليل اينكه مقدار چربي در بيشتر مغزدانه‌ها زياد است، کالري آنها هم بسيار بالاست. يعني انرژي حاصل از خوردن آجيل، بسيار قابل توجه است. بنابراين افرادي که دچار اضافه‌وزن و چاقي هستند، بايد بدانند مصرف مقدار کمي مغزدانه‌ها مي‌تواند انرژي زيادي به بدن آنها وارد و بخش زيادي از انرژي موردنياز روزانه‌شان را تامين کند.

    بيماران کليوي هم که بايد ميزان پروتئين و املاح دريافتي آنها به شدت کنترل شود، بايد به مقدار مصرف مغزدانه‌ها و ميزان پروتئين موجود در آنها توجه داشته باشند.‌ اين افراد بايد براي پي‌بردن به مقدار مجاز مصرف آجيل طي روز، حتما با پزشک خود مشورت کنند، مثلا بيمار دياليزي که بايد چند بار در هفته يا ماه دياليز شود، بايد مراقب مصرف انواع خوراکي‌هاي پروتئيني از جمله مغزدانه‌ها باشد. بيماراني که دچار مشكل‌هاي متابوليکي هستند (مثل ديابت)، بايد به دليل وجود چربي در مغزها و احتمال‌ ايجاد اختلال در سطح چربي خونشان، با احتياط بيشتر و با نظر پزشکشان آجيل مصرف كنند.

    #98605
    s.samadi
    مشارکت کننده

    نکته جالبی بود ممنون

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.