بعضي مکمل هاي بدنسازي ناباروري مي آورند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #73931
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    نوجواني را تصور كنيد كه عضو يك باشگاه ورزشي است و تصميم دارد ورزش را حرفه‌اي دنبال كند. به او توصيه مي‌شود براي افزايش توان جسماني از داروهاي مكمل استفاده كند، اما پس از مدتي از عوارض گوارشي تا اختلال‌هاي هورموني گريبانش را مي‌گيرد و ديگر خبري از ورزش و سلامت نيست…

    حال جواني را در نظر بگيريد كه داشتن اندامي متناسب برايش اهميت زيادي دارد و حاضر است براي به دست آوردنش هر كاري انجام دهد. به او توصيه مي‌شود از داروهاي لاغري استفاده كند، بعد از مدتي دچار اعتياد و افسردگي مي‌شود و عوارض جسمي متعددي به سراغش مي‌آيد. دكتر شانه‌ساز اين علائم را نمادي از بيوتروريسم مي‌داند.

    شواهدي وجود دارد كه بيوتروريسم در اغلب داروهاي نيروزاي مكمل قصد آسيب‌زدن به سلامت مردم را دارد. مديركل دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «سلامت» اين ادعا را بيان مي‌كند و مي‌گويد: «از شيوه‌هاي بيوتروريسم عليه سلامت و باروري استفاده مي‌شود و بيشترين نگراني در مورد حمله بيوتروريسم متوجه كشورهاي در حال توسعه است.» دكتر محمدرضا شانه‌ساز، عمده نگراني‌ها در مورد بيوتروريسم را شامل داروهاي نيروزا، مكمل و زيبايي كه از طريق قاچاق وارد كشور مي‌شود، مي‌داند: «در بسياري از مكمل‌هاي نيروزا از داروهاي آنابوليكي كه حاوي هورمون‌هايي مانند تستوسترون، ناندرولون و… هستند، استفاده مي‌شود كه مي‌تواند باعث عقيم‌شدن فرد مصرف‌كننده شود.» دكتر شانه‌ساز توضيح مي‌دهد: «افرادي كه بدنسازي مي‌كنند يا ورزشكاران حرفه‌اي علاوه بر غذاي روزانه به مكمل‌هايي كه انرژي آنها را تامين كند، نياز دارند.» اگر اين مكمل‌ها از مراكز مجاز و مورد تاييد وزارت بهداشت تهيه شده و با صلاحديد متخصصان تغذيه و پزشكي ورزشي مصرف شوند، سلامت فرد را به خطر نمي‌اندازند. در بسياري از مكمل‌هاي نيروزا مقادير زيادي هورمون وجود دارد كه علاوه بر عقيم‌شدن، عوارض جسمي ديگري نيز براي فرد دارند. به گفته مديركل دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو، نشانه‌هاي بيوتروريسم نه‌تنها در ايران بلكه در ساير مناطق دنيا نيز ديده مي‌شود، مثلا گزارش‌شده يكي از هموطنان ما در كشور چين داروي مكملي مصرف كرده كه او را دچار مشكلات عديده‌اي مانند خونريزي‌هاي شديد و عوارض گوارشي خطرناك كرده است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.