با ورزش و تغذيه به جنگ سندرم روده تحريك‌پذير برويد

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #90204
    z.yari
    مشارکت کننده

    سندرم روده تحریک پذیر (IBS) چیست؟
    سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال در عملکرد دستگاه گوارش است. به این معنی که علائم این بيماری در نتیجه تغییر حرکات و عملکرد دستگاه گوارش ایجاد می‌شوند. علائم شامل درد یا ناراحتی شکمی، کرامپ شکمی یا دل درد، نفخ، یبوست و یا اسهال می‌باشد. با وجود دردناک بودن، IBS به اندام‌ها آسیبی نمی‌زند و یا منجر به بيماري نمی‌شود. طبق گزارش دانشکده پزشکی هاروارد حدود 24 میلیون آمریکایی به IBS مبتلا هستند. IBS در افراد زیر 45 سال بسیار شایع است و شیوع آن در زنان دو برابر مردان است.

    10 راه کنترل سندرم روده تحریک پذیر از طریق تغذیه و ورزش
    اجتناب از غذاهای نفاخ: اگر شما از نفخ و گاز رنج می‌برید، ممکن است با کاهش مصرف یا اجتناب از غذاهای نفاخ مانند نوشیدنی‌های گازدار، سالادها، میوه و سبزیجات خام به خصوص از خانواده کلم مانند کلم بروکلی و گل کلم مشکل شما برطرف شود.
    رژيم حذفی FODMAP را در نظر بگیرید: برخی از محققین پیشنهاد می‌کنند که افراد مبتلا به IBS قندهای خاصی به نام (FODMAP (fermentable oligo-di-monosaccharides and polyols را به سختی هضم و جذب می‌کنند. وقتی آنها قند دریافت می‌کنند، بدن آنها نمی‌تواند آن را به درستی در روده کوچک هضم کند، در نتیجه این مواد در روده تخمیر شده و تولید گاز می‌کنند که منجر به ایجاد علائم گوارشی می‌شود. مهمترین غذاهایی که حاوی این قندها هستند شامل میوه‌جات و سبزیجاتی نظیر سیب، گلابی، هلو، انبه، چغندر، انواع کلم، پیاز، گندم، حبوبات و محصولات لبنی می‌باشند. رژيم غذایی FODMAP یک رژيم غذایی حذفی است که کمک می‌کند تا مشخص کنید که به چه قندهایی حساس هستید و از چه غذاهایی باید اجتناب کنید.
    افزایش آهسته فیبر دریافتی: با وجود مزایای دریافت کافی فیبر برای سلامتی، اضافه کردن سریع آن به رژيم غذایی ممکن است منجر به تولید گاز و تشدید دیگر علائم شود، پس برای کاهش این خطر، افزایش دریافت فیبر باید به آهستگی با افزودن 3-2 گرم در روز صورت گیرد .
    روغن نعناع: کپسول‌های روکش‌دار روغن نعناع ممکن است به کاهش علائمی از جمله درد شکمی، نفخ و گاز کمک کند.
    پروبیوتیک: پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مشابه آنها در دستگاه گوارش ما وجود دارد. دریافت پروبیوتیک‌ها از طریق مکمل‌ها، کفیر و ماست‌های حاوی پروبیوتیک در ارتباط با کاهش علائم IBS به خصوص درد شکمی، نفخ و گاز است.
    نوشیدن مقادیر زیاد آب:بايد سعي كنيم با مصرف مقادير زياد آب سندروم روده تحريك‌پذير را كه در افراد زير 45 سال شايع است كنترل كنيم.
    خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر: آکادمی پزشکان خانواده آمریکا توصیه می‌کند که به جای 3 وعده غذایی حجيم در روز از وعده‌های غذایی کم حجم‌تر و متعدد استفاده شود.
    مراقب دریافت‌های غذایی خود باشید: نوع غذا و زمان دریافت غذایی که باعث حرکات روده و علائم می‌شود را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا دریابید که چه غذاهایی IBS را در شما بدتر می‌کند.
    مراقب غذاهای محرک شایع باشید: فرآورده‌های شیر، الکل، شکلات، لوبیا، کلم، فلفل قرمز، پیاز سبز، غذاهای پرچرب، شیرین کننده‌های مصنوعی سوربیتول و گزیلیتول (اغلب در آبنبات‌ها و آدامس‌های بدون قند وجود دارند)، گندم و کافئین (در قهوه، چای، سودا و برخی داروها مانند Excedrin و Midol).
    ورزش منظم: طبق مطالعات انجام شده در افراد مبتلا به IBS فعالیت بدنی متوسط تا شدید به مدت 30-20 دقیقه در بهبود علائم موثر است.
    قبل از مصرف هرنوع داروی گیاهی یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.