با تغذيه سالم به جنگ ناباروري برويد

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #78542
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    خوردن غذاهايي که سرشار از موادمغذي‌اند نه‌تنها براي سلامت افراد مفيد و مناسب است بلکه مي‌تواند قدرت باروري را هم در آنها بالا برود. به هر حال اين روزها شيوع ناباروري به يک مشکل جدي بين زوج‌ها تبديل شده و اين در شرايطي است که شايد يک برنامه غذايي اصولي بتواند اين مشکل را به حداقل برساند…
    غذاهايي که در پروتئين، چربي‌هاي ضروري، ويتامين‌ها و مينرال‌ها قوي هستند، مي‌توانند احتمال باروري را در افراد تقويت کنند. در اين مطلب به برخي از گروه هاي غذايي خاص که به‌طور مجزا مي‌توانند قدرت باروري را بين زنان بالا ببرند اشاره شده است.
    موادغذايي که براي خانم‌ها مفيد هستند:
    منابع غذايي آهن: اگر در برنامه غذايي خود از خوراکي‌هايي استفاده کنيد که منابع غني از آهن هستند به نوعي سلامت باروري و البته تخمدان‌هاي خود را تضمين کرده‌ايد. در همين راستا گنجاندن گوشت مرغ، ماهي سالمون و گوشت قرمز در سبد غذايي مي‌تواند يک گام اساسي براي تامين آهن و به تبع آن تقويت قدرت باروري در خانم‌ها باشد. ضمن اينکه نبايد فراموش کرد، محصولات ارگانيک قطعا تاثير‌گذاري بهتر و البته بيشتري در اين زمينه خواهند داشت.
    مغزهاي خام: گردو، تخم کدو، کنجد، بادام، شاهدانه و بيشتر مغزهاي تخمه‌هاي بزرگ و البته خام، همه و همه منابع غني از امگا3 به‌عنوان اسيدچرب ضروري براي بدن، آهن، زينک و ويتامين E هستند که مطالعه‌ها ثابت کرده، مي‌توانند براي حفظ توانايي باروري بين خانم‌ها تاثير‌گذار باشند.
    سبزي‌هايي با برگ‌هاي سبز تيره: سبزي‌هاي سبز از جمله اسفناج و انواع کلم‌ها با برگ سبز از اين جهت که با ويتامين‌ها و مينرال‌هاي حامي توانايي باروري پر شده‌اند بايد جايي در برنامه غذايي خانم‌ها داشته باشند. ويتامين 6B که به فراواني در سبزي‌هاي سبز رنگ پيدا مي‌شود، تاثير بسزايي در نظم هورموني بدن دارد و اين نظم هورموني در نهايت، سلامت قدرت باروري را در پي خواهد داشت.
    ماهي‌ آب‌هاي سرد: ماهي‌ آب‌هاي سرد منابع غني از امگا3 هستند که به‌عنوان يک اسيدچرب ضروري براي بدن سلامت سلولي را تامين و تعادل هورموني را برقرار مي‌‌كند. ماهي سالمون و ساردين از جمله ماهي‌هاي آب‌هاي سرد هستند که مي‌توانند در برنامه غذايي شما جاي بگيرند. بهتر است به‌طور کلي، خوردن ماهي را بين 1 تا 3 وعده در هر هفته در برنامه غذايي خود جاي بدهيد. کنار همه اينها مي‌توانيد از مکمل‌هاي غذايي روغن ماهي هم استفاده کنيد.
    تخم‌مرغ: پروتئين را مي‌توانيد به فراواني در تخم‌مرغ پيدا کنيد و همين فراواني پروتئين است که تخم‌مرغ را از لحاظ ارزش غذايي در جمع مواد خوراکي بسيار سودمند جاي مي‌دهد به‌خصوص که پروتئين مي‌تواند يکي از موادمغذي حامي قدرت باروري باشد، بنابراين تخم‌مرغ به همين دليل بايد در سبد غذايي خانواده از جاي ثابتي بهره ببرد.

    #101135
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]استرس و تغذيه غلط از مهمترين دلايل ناباروري در خانمهاي جوان است.
    استرس هاي محيطي وکمبود مواد مغذي اساسي مهمترين عوامل کاهش ميزان تخمک گذاري ونيز ناباروري زنان جوان محسوب ميشود.
    دکتر”سارا برگا” در خصوص نقش استرس در کاهش تخمک گذاري و ناباروري بيان ميکند:
    استرس د حقيقت اولين عامل افت تخمک گذاري (ovulation) در بدن زنان است.شايد به جرِِأت بتوان گفت وجود استرس و افسردگي واضطراب دائم با تأثير سوء روي مغز وتغيير مقدا هورمون هاي کليدي مؤثر در باروري، زمينه ساز بسياري از ناباروري ها در عصر حاضراست.

    دکتر برگا در خصوص بهترين نوع درمان افراد مضطرب گفت: ما در آمريکا به اين نتيجه رسيده ايم که رفتار درماني و نحوه مقابله با استرس مناسب ترين راه برخورد با استرس و درنتيجه جلوگيري از پيامد هاي آن از جمله کاهش تخمک گذاري است.
    وي در ادامه، تغذيه مناسب را در چگونگي تخمک گذاري مؤثر تلقي کرد و افزود: با تغذيه مناسب قسمت هايي از مغز که مسئول ترشح هورمون هاي مؤثر در باروري هستند ،هماهنگ تر عمل کرده و رابطه بين اعضاي توليد مثل را به بهترين وجه ممکن ايجاد مي کنند.
    اين متخصص زنان و زايمان در پايان استفاده از مواد مغذي کافي در هماهنگ سازي روند متابوليسم بدن را نيز پر اهميت خواند و تصريح کرد:بيماري هايي از قبيل ديابت، پرکاري و کم کاري تيروئيد که در کاهش روند تخمک گذاري اهميت دارند ، نتيجه متابوليسم ناقص در بدن زنان هستند که با مصرف مواد غذايي مناسب مي توان از ابتلا به آنها پيشگيري کرد.[/align]

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.