اهمیت صبحانه در ۲ سال اول زندگی

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #75150
    v.fazel
    مشارکت کننده

    ‌كودكانی كه در دو سال نخست زندگی از نعمت صبحانه محروم باشند، در آینده به‌ ‌بیماری‌هایی همچون عفونت‌های تنفسی، مشكلات شنوایی، و عقب ماندگی ذهنی دچار خواهند‌ ‌شد.
    مطالعات نشان می‌دهد تغذیه دو سال نخست زندگی نوزادان اهمیت بسیار زیادی بر سلامت آنان دارد. به گزارش سازمان بهداشت پان آمریكن دو سال اول زندگی مهم‌ترین دوران كودكی محسوب می‌شود و‌ ‌كودكانی كه در دو سال نخست زندگی از نعمت صبحانه محروم باشند، در آینده به‌ ‌بیماری‌هایی همچون عفونت‌های تنفسی، مشكلات شنوایی، و عقب ماندگی ذهنی دچار خواهند‌ ‌شد.
    در همین حال خبر گزاری فارس به نقل از دانشگاه كاردیف انگلستان گزارش داد:محققان دریافتند كودكانی كه صبحانه كامل ازغذاهایی كه حاوی غلات نظیر گندم و جو می باشد، مصرف می كنند نسبت به كودكانی كه از خوردن صبحانه دوری می كنند، ازهوش و تمركز فكری بالاتری برخوردارند.
    بر اساس این گزارش، محققان دانشگاه كاردیف انگلستان به منظور درك دقیق تاثیرصبحانه مغذی حاوی غلات بر ذهن و جسم كودكان، مطالعه ای را بر رفتار ۲۱۳ كودك ۴ تا ۱۱ ساله از بین ۱۵۳ خانواده به مدت دوهفته انجام دادند.
    این مطالعه نشان داد كه خوردن صبحانه به كودكان كمك می كند آمادگی ذهنی بهتری برای رفتن به مدرسه و حضور در كلاس درس داشته باشند وهمچنین از خستگی و اضطراب آنان می كاهد.
    محققان همچنین دریافتند كودكانی كه صبحانه كامل حاوی غلات مصرف می كنند از توانایی ذهنی، فیزیكی و شناختی بالایی برخوردارند.

    #99005
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]اگر هر روز سر میز صبحانه می نشینید تا صبحانه لذیذی صرف کنید، بدون شک فرزند شما نیز چنین خواهد کرد.پس اگر فرزند شما صبحانه نمی خورد،اشکال را خود شما باید رفع کنید.
    اما اگر با وجود نشان دادن یک الگوی خوب ، هنوز کودک شما از خوردن صبحانه امتناع می کند، می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید:
    – صبحانه را برای کودک جذاب کنید. سعی کنید زمان کافی را برای یک صبحانه مفرح در نظر بگیرید.
    کودکان از این که با تزیین قسمتی از نان با مقداری پنیر و درست کردن یک شکل خنده دار در آراستن سفره شرکت کنند، سرگرم می شوند.
    – به کودکتان اجازه دهید تا در برنامه ریزی صبحانه کمکتان کند: اگر به کودک خود اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند و یا این که هنگام خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی کند، با علاقه بیشتری سر میز صبحانه حاضر خواهد شد.
    – صبحانه را مختصر کنیم: اگر کودک شما ناهار را به صبحانه ترجیح می دهد، به او یک صبحانه مختصر و یک ناهار مفصل بدهید.
    این برنامه در حالتی که صبحانه انرژی کافی را برای تمام مدت صبح فراهم کرده است و تا هنگام صرف ناهار، کودک از نظر انرژی کمبود ندارد، مشکلی ایجاد نمی کند.
    – اگر کودک شما غذاهای معمول را نمی خورد، غذای دیگری را امتحان کنید.
    – تنوع در نوع غذاهای کودک: غذاهای جدیدی را هرچند وقت یکبار به برنامه صبحانه اضافه کنید تا از یکنواختی جلوگیری شود.
    اگر کودک ناگهان از خوردن غذایی که قبلا دوست داشت ، امتناع می کند، به زور آن را به او ندهید.
    برای مدتی آن را کنار بگذارید و سپس بتدریج و با ظرافت دوباره آن را به برنامه غذایی او اضافه کنید. برای صبحانه روی غذاهای مشخصی تعصب نداشته باشید.
    – هنگام صرف صبحانه با کودک بیشتر دوست باشید: کودکان خردسال نباید هنگام صبحانه تنها رها شوند.
    حتی کودکان بزرگتر نیز دوست دارند همراهی داشته باشند. اگر نمی توانید هنگامی که کودک صبحانه می خورد با او سر سفره بنشینید، در اتاق بمانید و به او یک «همراه صبحانه خوردن» بدهید تا سر سفره با او بنشیند.معمولا یک عروسک یا حیوان پارچه ای برای این کار مناسب است.
    – برای این که به کودکانی که کند غذا می خورند انگیزه بدهید، ساعت را روی زمانی که کودک باید صبحانه اش را تمام کند، تنظیم کنید و او را برانگیزید که پیش از به صدا درآمدن زنگ ، صبحانه اش را تمام کند.
    سپس بتدریج زمان را کوتاهتر کنید و برای این منظور هر روز یک تا ۲دقیقه زمان را کوتاهتر کنید تا این که به یک زمان پذیرفتنی برای تمام کردن صبحانه دست پیدا کنید.
    – در صورتی که با وجود انجام تمامی این کارها، باز هم کودک شما صبح از خواب برخاست و میلی به خوردن صبحانه نشان نداد، به او فشار نیاورید. یک لیوان شیر یا آب پرتقال به او بنوشانید و تا ساعت ناهار در صورت تمایل، به او میوه بدهید. مطمئن باشید او فردا صبح بهتر از امروز، صبحانه می خورد.[/align]

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.