انسان بدون كبد نمی‌تواند زنده بماند؛

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72995
    e.hamidi
    مشارکت کننده

    انسان بدون كبد نمی‌تواند زنده بماند؛ جالب است بدانید كه كبد تنها عضو بدن است كه خودش دوباره بازسازی می‌شود و حتی اگر بیش از 70درصد آن برداشته شود، دوباره به اندازه و شكل طبیعی برخواهد گشت.
    هرچند احتمال وقوع مرگ یا از كار افتادن كامل كبد در پی بروز عارضه «كبد چرب» بسیار نادر است، اما به دلیل عملكرد حیاتی كه كبد در تصفیه و پالایش خون، تنظیم هورمون‌های بدن، ذخیره گلوكز (قند)، ترشح صفرا و كمك به هضم غذا و… دارد، توجه به درمان بموقع آن بسیار اهمیت دارد.

    بهترین روش و آسان‌ترین راه درمان كبد چرب حذف عوامل ایجادكننده بیماری است. به عنوان مثال فرد چاقی كه دچار كبد چرب شده است با كنترل وزن و فرد دیابتی با كنترل دیابت خود از بیماری كبد چرب رهایی پیدا می‌كند. در ضمن دارو درمانی نیز می‌تواند در كنترل بیماری تاثیر داشته باشد.

    بیماری كبد چرب قابل درمان است و می‌توان با اصلاح شیوه تغذیه از طریق یك رژیم غذایی سالم و متعادل، كم‌كالری و كم چرب به همراه فعالیت‌های بدنی و ورزش منظم (دست‌كم 5 بار در هفته و هر بار 20 دقیقه پیاده روی یا دویدن آهسته)، كنترل وزن بخصوص چاقی شكمی و كنترل دقیق قند خون با كمك پزشك در جهت درمان این بیماری، نتیجه مطلوبی را به دست آورد. برای حفظ سلامتی این عضو حیاتی بدن از قرار گرفتن در معرض عوامل سمی محیط زیست شامل دود اتومبیل یا پاك‌كننده‌های شیمیایی و حل‌كننده‌ها تا آنجا كه می‌توانید خودداری كرده و با اضافه كردن ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان مثل ویتامین E و C و مواد معدنی نظیر روی و سلنیوم به برنامه غذایی، از كبد خود در برابر آسیب رادیكال‌های آزاد محافظت كنید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.