افزایش قد کودکان با مراقبت‌های تغذیه‌ای

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #83906
    p.damghanian
    مشارکت کننده

    تا حد امکان یک ساعت قبل از خواب، کودک قندهای ساده مثل شکر، شکلات، آب نبات، تافی و غیره مصرف نکند چون قندهای ساده خود در ترشح هورمون رشد اختلال ایجاد می‌کنند و وقتی هورمون رشد به اندازه کافی ترشح نشود، رشد قدی تا حدی دچار اختلال می‌شود
    غیر از درشت مغذی‌ها که کمبود آن‌ها در سوءتغذیه و کوتاهی قد موثر هستند ریزمغذی‌ها نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند. ویتامین D، روی و کلسیم اگر در زمان مناسب مورد تامین و پایش قرار گیرند اطمینان بیشتری برای جلوگیری از کوتاهی قد می‌توانیم داشته باشیم.
    قد افراد در وهله اول بسته به ژنتیک از شاخه مادری و پدری دارد ولی شرایط محیط در جهت بروز کامل ژنتیک می‌تواند مساعدکننده یا بازدارنده عمل کند. یعنی اگر به کودکی که ارثیه کافی برای افزایش قد ندارد مکمل روی بدهیم افزایش قد فراتر از ژنتیک وجود ندارد ولی این کودک دچار کوتاه قدی مفرط هم نمی‌شود.
    خانواده‌ها مرتباً کنترل کنند که کودک یا نوجوان دچار فقر آهن نباشد زیرا فقر آهن خود زمینه را برای اختلال در رشد قدی فراهم می‌کند.
    غیر از تغذیه آنچه بر رشد قدی کودکان تأثیر می‌گذارد یک خواب آرام شبانه است. خوابیدن در شب باید در شرایطی باشد که هورمون ملاتونین یا هورمون خواب ترشح شود
    پریسا دامغانیان- کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.