افراد ميگرني از چه مواد غذايي استفاده کنند؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #71634
    amini
    مشارکت کننده

    گاهي گرسنگي و قطع يک وعده غذايي ممکن است يک حمله ميگرني را موجب شود . آنهايي که عادت به مصرف قهوه و شکلات دارند بايد بدانند کم کردن يا اضافه کردن مقدار آنها نيز ممکن است موجب اغاز حمله شود .

    . آنهايي که عادت به مصرف قهوه و شکلات دارند بايد بدانند کم کردن يا اضافه کردن مقدار آنها نيز ممکن است موجب اغاز حمله شود
    . غذاهاي حاوي تيرامين Tyramin که يک آمين است و در اغلب غذا ها وجود دارد خود باعث آغاز حمله مي شود .وقتي پروتئين ها يا اسيد هاي آمينه مي‌شکنند به تيرامين و تيراسين تبديل ميشوند که موجب گشادشدن عروق شده و موجب آغاز حمله مي‌شوند علت اينکه غذاهاي مانده در يخچال (24 تا 48 ساعت) مشکل را تشديد مي‌کنند بدليل ايجاد تيرامين است
    . گوشت ،ماهي ،مرغ و تخم مرغ اگر بصورت تخمير شده ، خشک شده ، نمک سود شده و يا فراوري شده مصرف کنيم به دليل همين تيرامين در ايجاد حمله ميگرني مقصرند جگر هاي فراوري شده ،پنير هاي کهنه، پپروني ،انواع سوسيس و کالباس ، سس هاي سالاد سويا سس و کليه محصولات تخميري سويا ،انواع ترشي ها و زيتون فراوري شده و حتي آجيل هاي شور و مانده.
    سوپ هاي آماده ، چيپس،ماهي دودي، خامه ترش ، آناناس و کيوي، آسپارتام و شيرين کننده هاي مصنوعي جزو غذاهاي هستند که توصيه شده مورد توجه قرار گيرند و کمتر مصرف شوند و يا براي بعضي ها که خودشان رابطه مثبتي بين مصرف آن و شروع حمله پيدا کردند مصرف نکنند .
    ليستي از غذاها هم جزو گروهي هستند که توصيه مي‌شود با احتياط مصرف شوند مثل ميوه هاي خشک شده، قارچ، مرکبات ، شورها ، موز رسيده، آواکادو رعايت تغذيه متعادل استفاده از انواع غذاهاي خانگي که با مواد تازه تهيه شده اند و بنابراين کمتر استفاده کردن از غذاهاي مانده در يخچال پرهيز از غذاهي فراوري شده از طرف ديگر بعضي از انواع غذاها هستند که در بعضي از افراد مفيد هستند از جمله زنجبيل ،ماهي تازه و روغن ماهي غذاهاي حاوي کلسيم و منيزيم مثل بروکلي و اسفناج .
    نکته مهم ديگر اينکه افت ميزان سروتونين يکي از دلايل حمله هاي ميگرني است . بنابراين تمام عادات که ممکن است سروتونين را کاهش دهد بايد مورد توجه قرار گيرد مصرف منظم غذا ،استفاده از ميوه و سبزي کافي ، دوري از استرس ها و تنش ها ، پرهيز از حذف يک وعده غذا که موجب افت قند خون ميشود بايد مورد توجه قرار گيرد. گاهي خود فرد بهتر از هرکس ميتواند مراقب باشد و متوجه رابطه نوع غذا با شروع ميگرن باشد مثلا بعضي از افراد با خوردن شکلات و حتي موز دچار سردرد ميگرني ميشوند.
    با توجه به اهميت ميزان تيرامين در بروز حمله هاي ميگرني و ساير عوارض آن توليد کنندگان مواد غذايي را موظف ميکنند که ميزان تيرامين را روي بسته هاي غذا درج کنند تا افراد مستعد به انواع الرژي و ميگرن بتوانند غذاهاي کم تيرامين را انتخاب کنند. علاوه بر تيرامين يک ماده ديگر به نام MSG ( منو سديم گلوتامات) نيز متهم است که علاوه بر تشديد بيماريهايي مانند آسم ، سردرد هاي مزمن ، نامنظم کردن ضربان قلب ، تاثير روي خلق و حتي پارانويا ميتواند حمله هاي ميگرني را تشديد و فاصله حمله ها را کم کند اين ماده نروتروپيک متاسفانه بعد از نمک و فلفل سومين ادويه ايست که به عنوان خوش طعم کننده در صنايع غذايي و انواع غذاهاي چيني مصرف ميشود که در مقالات بعدي بيشتر به آن خواهم پرداخت.
    کلینیک رژیم درمانی نوین-دکترفرشچی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.