اسفناج را در دوران بارداری محدود استفاده کنید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #83829
    p.damghanian
    مشارکت کننده

    با قیمانده ی غذاهای حاوی اسفناج پخته در اثر تبدیل نیترات به نیتریت بسیار خطرناک می باشند. خود نیترات برای انسان و حیوانات مضر نیست ولی نیترات تحت شرایطی توسط آنزیم نیترات ردوکتاز به نیتریت تبدیل می شود. در سبزی هایی مثل اسفناج مقدار زیادی نیترات وجود دارد که در تماس با آلودگی میکروبی و در دماهای پایین ( دمای یخچال) تبدیل به نیتریت شده و ترکیبات سرطان زایی به نام نیتروزآمین ها را بوجود خواهند آورد. نیتریت وارد شده به بدن، هموگلوبین خون را تبدیل به مت هموگلوبین کرده و در نهایت انسان را دچار عارضه ی کمبود اکسیژن خونی می سازد. لذا توصیه می شود که اسفناج پخته شده را فقط یکبار مصرف کنید و تحت هیچ شرایطی درون یخچال قرار نداده و دوباره مصرف نکنید زیرا در صورت انجام این کار به جای وارد کردن مواد غذایی به بدن، سم خالص و بسیار خطرناک را وارد بدن خود می سازید. شایان ذکر است که اسفناج تازه و خام را بمدت یک هفته می توان درون یخچال نگهداری نمود. بطور کلی سبزیجات برگی و دمبرگی همانند کاهو، ریواس، کرفس هم دارای مقادیری از اگزالات و نیترات هستند که در مورد استفاده ی این سبزی ها هم باید نکات نامبرده مورد توجه قرار گیرند.

    باید توجه شود مصرف بیش از حد و یا کمتر هر یک از مواد غذایی می تواند در نهایت منجر به نوعی عارضه یا بیماری شود. بنابراین برای این که یک ماده غذایی بتواند نقش ارزنده خود را به خوبی ایفا کند باید علاوه بر دارا بودن مواد مغذی، تازه و سالم بوده و به مقدار متعادل مصرف شود. چه بسا گیاه با ارزشی مثل اسفناج دارای خواص غذایی و دارویی بسیار زیادی می باشد که از جمله می توان به مواردی از جمله، داشتن میزان زیادی از ویتامین A, B3, C و آهن اشاره نمود و همچنین در درمان بسیاری از بیماری ها مانند، تب های شدید، ورم روده، یبوست، چاقی، مشکلات گوارشی، گلو درد، سردرد های ناشی از اختلالات کیسه صفرا و … اشاره کرد.

    در پایان نکات مهمی که در مورد مصرف اسفناج باید رعایت شود به اختصار بیان می گردد: *کودکان، افراد سالمند و زنان باردار میزان کمتری از اسفناج را در رژیم های غذایی خود قرار دهند و در صورت استفاده، لازم است که از منابع غذایی پتاسیم دار استفاده کنند.
    * اسفناج بعلت داشتن اگزالات، برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل، سنگ های كلیه و مثانه مناسب نیست. ضمنا افرادی كه سرد مزاج هستند، باید اسفناج را با ادویه های گرم نظیر فلفل، دارچین، زنجبیل و هیل مصرف نمایند.
    پریسا دامغانیان -کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.