آیا نوشیدن قهوه باعث ایجاد اختلال در سطح هورمون ها می شود؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #89200
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    نوشیدن قهوه می تواند بر سطح استروژن تاثیر گذار باشد.

    شواهد جدید نشان می دهند که کافئین می تواند به شکل های مختلفی بر میزان استروژن در زنان تاثیر گذار باشد.

    اینکه نوشیدن قهوه تاثیراتی را بر بدن می گذارد بر هیچ کس پوشیده نیست. در حقیقت دقیقا به همین علت است که ما قهوه می نوشیم (به منظور بالا بردن سریع سطح انرژی به هنگام صبح، بعد از ظهر و شب و … به عبارت دیگر در کلیه زمانها).

    با این وجود با توجه به نتایج تحقیق جدید به انتشار رسیده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی1 مقدار کافئینی که معمولا در چند فنجان قهوه وجود دارد می تواند باعث ایجاد تغییراتی در میزان هورمون استروژن در زنان شود و به شکل بالقوه ای از آنان در برابر برخی از بیماری های مرتبط با هورمون محافظت کند و یا بالعکس منجر به افزایش احتمال ابتلا به این بیماری ها شود.

    اگر چه مولفان تحقیق خاطر نشان می کنند که به احتمال زیاد، کافئین موجود در 2 فنجان قهوه منجر به ایجاد تغییراتی در توانایی تخمک گذاری زنان در کوتاه مدت نخواهد شد، با این وجود نتایج حاکی از این هستند که تغییرات بوجود آمده در سطح استروژن که در نتیجه مصرف کافئین بوجود می آیند می توانند بر میزان احتمال ابتلا به برخی از بیماری ها در مراحل بعدی زندگی تاثیر گذار باشند. با توجه به این که در حدود 90 درصد از زنان 18 – 34 ساله مقدار کافئینی که دریافت می کنند معادل 1 ½ تا 2 فنجان قهوه در روز می باشد، بنابراین دامنه تاثیر نوشیدن این ماده تعداد زیادی از زنان را در بر می گیرد.

    در بررسی که بر روی 269 زن انجام شد، محققان اقدام به سنجش میزان هورمونها در فاصله 2 چرخه قاعدگی و ثبت مکرر میزان مصرف نوشیدنی های کافئین دار در این بازه زمانی کردند. نکته جالب اینجاست که آنان به این نکته پی بردند که چگونگی تاثیر کافئین بر میزان هورمون استروژن در میان زنان نژادهای مختلف متفاوت بود. مصرف روزانه کافئین به میزان اعتدال (در حدود 2 فنجان یا 200 mg در روز) باعث کاهش میزان استروژن در میان زنان سفید پوست گردیده و از آنان در برابر ابتلا به بیماری های مرتبط با سطوح بالای استروژن، نظیر: سرطان های دستگاه تناسلی محافظت کرد. از سوی دیگر، میزان استروژن در زنان سیاه پوست و آسیایی که مقادیر مشابهی از کافئین را دریافت کرده بودند افزایش یافت.

    بنابراین نتایج بدست آمده چیست؟ تفاوت چگونگی تغییر هورمونها بواسطه نوشیدن کافئین، در میان نژادهای مختلف می تواند به دلیل نسبت های متفاوت متابولیز کافئین باشد. دکتر کاران اسکلیپ2، در ارتباط با این موضوع چنین بیان می کند: “اگر چه در این زمینه به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است، با این وجود به احتمال زیاد مصرف کافئین به میزان اعتدال منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان نخواهد شد و حتی ممکن است در برابر ابتلا به این بیماری نقش محافظتی نیز داشته باشد” . در ارتباط با سایر نژادها، نظیر نژادهای آسیایی و سیاه پوستان، نیز قبل از نتیجه گیری می بایست تحقیقات بیشتری را به انجام رساند.

    خلاصه: دکتر شریما رسانایام3، مسئول علمی بنیاد سرطان پستان در این زمینه چنان بیان می کند: “تحقیق مذکور نشان داد که وقتی پای فاکتورهای هورمونی به میان می آید، نمی توان وانمود کرد که یک مقدار مشخص (کافئین) برای تمامی افراد مناسب خواهد بود، بلکه می بایست سایر فاکتورها نظیر: نژاد، قومیت و زمینه های اجتماعی – فرهنگی را نیز مد نظر قرار داد” . از این گذشته، از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق زنان شرکت کننده در این مطالعه به شکل روزانه نوشیدنی های دیگری هم مصرف کرده بودند، محققان در حال بررسی این نکته هستند که آیا ترکیبات موجود در نوشابه ها، نظیر شکر افزوده، می تواند در بالا رفتن سطح هورمون استروژن نقش داشته باشد

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.