آیا مکمل روی به درمان سرماخوردگی کمک می کند؟

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #70375
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    سرماخوردگی یکی از شایعترین بیماری هایی است که شما را وادار به ملاقات به پزشک و غیبت از تحصیل و یا محل کار می کند.
    در این راستا محققین انستیتو بیماری های کودکان در هند به بازنگری مطالعاتی که از سال 1966 تا 2010 صورت گرفته بود، پرداختند.
    13 مطالعه درمانی بر 966 شرکت کننده و 2 مطالعه پیشگیری کننده بر 394 فرد را مورد بررسی قرار گرفت . نتایج نشان دهنده تفاوت معنی داری در علائم و نشانه های سرماخوردگی بر بیمارانی که از مکمل روی به مدت 7 روز استفاده کرده اند می باشد . در این گروه درصد روزهای غیبت از مدرسه و استفاده از آنتی بیتیک کاهش معنی داری داشته است. لازم به ذکر است که در گروه تحت درمان با زینک احساس تهوع و طعم بد در دهان بیشتر از گروه کنترل بوده است .
    Department of Pediatrics, Post Graduate Institute of Medical Education and Research, Sector 12, Chandigarh, India, 160012. 2011.

    #98206
    madjd
    مدیرکل

    قرص های حاوی گلوکونات روی، گلسین- گلوکونات روی واستات روی در بهبود سرماخوردگی مؤثرند، ولی مصرف روی به صورتهای دیگر و قرص هایی که حاوی اسید سیتریک، اسید تارتاریک، سوربیتول و مانیتول هستند اثری ندارند .
    برای بهبود سرماخوردگی، قرص هایی که حاوی ۱۳ تا ۲۵ گرم گلوکونات روی، گلسین- گلوکونات روی یا استات روی می باشند، هر ۲ ساعت یکبار برای چند روز مختلف استفاده می شوند. اگر این قرص ها با بروز اولین علامت سرماخوردگی مصرف شوند، بهترین اثر را دارند.
    مطالعات بیان می کرد دلایل کافی برای اثر روی وجود ندارد و از نظر آماری، معنی دار نیست. اما مقایسه ۶ آزمایش ثابت کرد، در کسانیکه در زمان سرماخوردگی قرص روی مصرف کرده بودند بعد از یک هفته، در مقایسه با افرادیکه مصرف نکرده نبودند، علائم سرماخوردگی کاهش یافته بود و معنی دار نبودن از نظر آماری به دلیل کافی نبودن تعداد افراد یا روی مصرفی بود.
    اسپری بینی روی نسبت به قرص روی در بهبود سرماخوردگی مؤثرتر است، زیرا طبق یک بررسی، میزان سرماخوردگی در افرادی که ۴ بار در روز این اسپری را بکار برده بودند ۷۴ درصد کم شده بود، در صورتیکه با مصرف قرص روی ۴۲ تا ۵۳ درصد کاهش یافته بود.

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.