آیا مصرف نوشابه می تواند منجر به بروز سرطان اندومتر شود؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #89199
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    بدیهی است که مصرف نوشابه منجر به افزایش وزن، بویژه در نواحی شکم، می شود. بعلاوه، بر طبق نتایج بررسی های انجام شده در دانشگاه مینه سوتا، این نوشیدنی می تواند منجر به بروز مشکل بسیار جدی دیگری نیز شود؛ مطابق نتایج بررسی، مصرف نوشابه های قندی می تواند منجر به بالا رفتن خطر ابتلا به سرطان اندومتر شود.

    در این بررسی متخصصان اقدام به ثبت مواد غذایی دریافتی 23039 نفر از زنان کرده و سپس میزان شیوع بروز سرطان اندومتر در این زنان را در طول یک بازه زمانی 24 ساله پیگیری کردند. در پایان این دوره 24 ساله، مشخص شد که 506 نفر مبتلا به سرطان اندومتر نوع 1 (نوعی از سرطان که به سطح استروژن مرتبط می باشد) بودند. تنها یک عادت غذایی وجود داشت که به شکل عمده ای منجر به بروز سرطان اندومتر می شد: مصرف نوشیدنی هایی که بواسطه افزودن شکر، شیرین شده بودند نظیر: پانچ میوه جات (نوعی نوشیدنی) و لیموناد.

    احتمال ابتلا به سرطان نوع یک اندومتر ، در آن دسته از زنانی که در طول هفته 2 بار یا بیشتر از نوشیدنی های قندی استفاده کرده بودند، به میزان 78 درصد بیشتر از کسانی بود که هیچ نوشیدنی را مصرف نکرده بودند. مبنای رابطه فوق بر میزان مقادیر مصرفی بستگی داشت، به عبارت دیگر مصرف نوشابه بیشتر، به معنی افزایش احتمال ابتلا به سرطان بود.

    دلیل بروز این پدیده چیست؟ علت ابتلا به این بیماری که بدنبال مصرف مواد نوشیدنی بوجود می آید احتمالا وجود کالری بیش از حد می باشد. آن دسته از نوشیدنی هایی که با افزودن شکر، شیرین شده اند کالری زیادی دارند و می توانند باعث افزایش احتمال بروز چاقی شوند. بر طبق اظهارات مولف پژوهش مذکور، به احتمال زیاد سطح استروژن و انسولین در زنان چاق بالاتر از سایر افراد می باشد و هر دوی این هورمونها نقش مستقیمی را در بالا رفتن خطر ابتلا به سرطان اندومتر ایفا می کنند.

    با این وجود، در تحقیق مذکور مصرف نوشابه بدون در نظر گرفتن شاخص توده بدنی یا BMI، یک فاکتور خطر برای ابتلا به سرطان اندومتر محسوب می شود. بر طبق توضیحات مولف، تکرار یافته های به دست آمده در بررسی های دیگر ضروری می باشد، چرا که احتمال تصادفی بودن یافته های موجود بالا است.

    در این میان، اگر چه قطع مصرف نوشابه ها بدون ضرر خواهد بود، چرا که مصرف چنین نوشیدنی هایی بطور قطع منجر به بروز بیماری های قلبی و دیابتی می شود، با این حال با توجه به اظهارات مولف: “تغییر عادات غذایی، صرفا با اتکا به یافته های تحقیق مذکور توصیه نمی شود. در اینجا تاکید بر پیروی افراد از دستورالعمل های مرتبط با رژیم های غذایی رایج، به منظور اجتناب از مصرف نوشیدنی هایی می باشد که با افزودن شکر شیرین شده اند”. در تحقیق مذکور، هیچ رابطه ای میان مصرف نوشیدنی های بدون قند یا همان نوشابه های رژیمی، و ابتلا به سرطان اندومتر وجود نداشت. با این حال، نوشابه های رژیمی نیز کاملا سالم و بی خطر نیستند. بنابراین توصیه می شود مردم مصرف آب میوه های طبیعی یا قهوه و چای بدون شکر را نیز مد نظر قرار دهند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.