آیا رژیم های مخصوص بدنسازی مفید هستند یا مضر؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #74760
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    استفاده از رژیم‌های غذایی كه در مدت كوتاهی وزن فرد را بالا می ‌برد، می ‌تواند ضربات جبران‌ ناپذیری به پیكره ورزشكار جوان بزند و چه بسا وی را دچار بیماری‌های سختی همچون ناراحتی‌های قلبی ، چاقی ، اضافه وزن ، چربی دور شكم و دیابت كند. نوجوان 17، 18 ساله نیازی به این همه كالری مازاد ندارد و اگر نتواند این كالری‌ها را با انجام تمرینات سنگین بسوزاند، نه تنها اندام زیبایی پیدا نخواهد كرد بلكه باید منتظر افزایش روز به روز چربی‌های اضافی‌اش باشد.”
    بیشتر این اشخاص كه خود را مربی معرفی می ‌كنند، هیچ كارت یا حكمی از سوی فدراسیون دریافت نكرده‌اند و عمل كردن به توصیه آنها می ‌تواند مشكلات بسیاری را برای ورزشكاران به خصوص در رده‌های سنی پایین‌تر به وجود آورد.
    جوانان باید پیش از ورود به باشگاه، مورد آزمایش‌های پزشكی قرار گرفته، قند، كلسترول خون و میزان بافت چربی آنها سنجیده شود، در غیر این صورت معلوم نیست چه بیماری انتظار آنها را می ‌كشد.
    استفاده از مكمل‌های غذایی كه به وسیله اشخاص سودجو به باشگاه‌ها راه پیدا كرده به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود چرا كه بیشتر این مكمل‌ها بدون نظارت و گرفتن مجوز در اختیار ورزشكار قرار می ‌گیرد و گاهی به مواد نیروزا و هورمون‌های متعدد آلوده است.
    دریافت پروتئین اضافی به وسیله رژیم‌های غذایی غلط یا مكمل‌های غذایی می ‌تواند ارگان‌های بدنی همچون كلیه و كبد را از كار بیندازد و بر عملكرد قلب و عروق و همچنین سیستم عصبی بدن تأثیرگذار باشد. همچنین دفع پروتئین اضافی به وسیله بدن، اوره و كربن خون را افزایش داده و كانون‌های سرطانی در مغز ایجاد می ‌كند، باید رژیم‌های پركالری و پرپروتئین ورزشكاران آماتوری كه برای زیبایی اندام خود به هر ترفندی متوسل می ‌شوند، به خوبی از سوی متخصص تغذیه بررسی ‌شود چرا كه در غیر این صورت نظام عملكرد سیستم‌های متعدد بدنی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
    متاسفانه آثار سوء تغذیه‌های این چنینی و یا استفاده بیش از حد از مكمل‌های غذایی چهار تا پنج سال رخ می ‌دهد و بدون اینكه ورزشكار متوجه شود چه ضربه‌هایی به سلامتش وارد می ‌شود، گرفتار بیماری‌های صعب‌العلاجی خواهد شد. وی درخصوص استفاده از مكمل‌های غذایی توسط ورزشكاران این رشته تصریح كرد: تصور كنید یك ورزشكار با استفاده از مكمل غذایی پروتئینی X در یك ماه یك كیلوگرم به وزن خود اضافه كند و ماه بعد از مكمل مشابهی با عنوان Y استفاده كرده و در یك ماه سه كیلو افزایش وزن داشته باشد. مطمئن باشید اگر آگاهی نداشته باشد، از این پس به استفاده از مكمل دومی روی می ‌آورد در حالی كه ممكن است این مكمل به مواد نیروزا، استروئیدها و داروهای شیمیایی آلوده باشد.
    با نظارت صحیح وزارت بهداشت و فدراسیون‌های ورزشی می‌ توان از بروز چنین مشكلاتی جلوگیری كرد. به نظر من، اگر كمیته‌ای با حضور نماینده فدراسیون، ستاد مبارزه با دوپینگ، وزارت بهداشت و حتی قوه قضاییه تشكیل شود تا به فعالیت باشگاه‌ها رسیدگی كرده و در صورت تخلف حكم تعطیلی برای آنها صادر شود كمتر با چنین مسائلی رو به رو خواهیم بود.
    ورزشكاران باید به باشگاه‌هایی مراجعه كنند كه از سوی اداره كل تربیت‌بدنی استان طبق كمیسیون ماده 5 بعد از بررسی مجوز پروانه دریافت كرده است. به منظور پیشگیری از بروز تخلفات در صورتی كه باشگاهی مجوز دریافت نكرده باشد، بی ‌تردید طی مكاتبه با مسئولان محترم اداره اماكن خواستار پلمپ شدن در این باشگاه خواهیم شد.
    بازرس فدراسیون نیز به صورت سرزده و نامحسوس به باشگاه‌های دارای مجوز سرك می ‌كشد تا در صورت رؤیت تخلف مراتب را به مسئولان این رشته اعلام كند. اكثر مربیانی كه رژیم‌های غذایی نامناسب به ورزشكاران توصیه می ‌كنند، حكم یا كارت مربیگری ندارند، از این رو از تمامی دوستداران این رشته خواستاریم در انتخاب مربیان خود وسواس به خرج دهند.
    رژیم‌های غذایی باید با توجه به سن، جنسیت، زمان رشد ، بیماری‌ها و مواردی از این قبیل برنامه ‌ریزی شود و بی‌ تردید در صورت رعایت نكردن این فاكتورها، سلامت به خطر می‌ افتد. از آنجایی كه فدراسیون پرورش اندام به ورزشكاران این رشته به چشم امانت نگاه می‌ كند، سخت‌گیری‌های بسیاری را برای مصرف‌ كنندگان و متولیان مكمل‌های آلوده در نظر گرفته و در صورت مشاهده تخلف، گاهی كارت مربیگری افراد سودجو را مادام‌العمر باطل خواهد كرد.” پورعلی‌فرد در خاتمه گفت: “فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام كشور، كتابی را با عنوان دوپینگ چیست و مكمل‌های غذایی كدام‌اند به چاپ رسانده تا ورزشكاران این رشته با مطالعه آن، آگاهی خود را افزایش دهند.

    کارشناس تغذیه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.