آیا روشی برای تشخیص عسل واقعی از تقلبی وجود داد؟

در حال نمایش 8 نوشته (از کل 8)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #70139
    matin
    مشارکت کننده

    تنها راه شناسایی دقیق عسل های طبیعی وتقلبی استفاده از روش های آزمایشگاهی است. بین عامه مردم متداول است که به صورت تجربی با استفاده از برخی خواص فیزیکی عسل مانند چسبندگی ، غلظت ، خاصیت جذب آب ، کشش سطحی ، خواص گرمایی ، رنگ عسل و کریستاله شدن ، طبیعی بودن عسل را تشخیص دهند. استفاده از این روشها برای شناسایی عسل روشهای مطمئنی نیستند .
    برای مثال استفاده از خاصیت چسبندگی عسل که روشی ساده برای تشخیص احتمالی عسل طبیعی ذکر می گردد برای عسل ها ی مرکبات که درصد آب بالایی دارند نتیجه درستی در پی نخواهد داشت.
    عسل زمانی بهترین خاصیت را دارد که حرارت ندیده باشد،پس بهتر است از عسلهایی استفاده کرد که بوسیله حرارت کم هنوز از موم جدا نشده اند. یعنی عسل را با موم تهیه کنید.
    در ضمن شکرک زدن نشانه تقلبی بودن عسل نیست.

    #97138
    nikbakht
    مشارکت کننده

    ممنون . در تکمیل صحبت های matin عزیز: درسته که دقیق ترین راه شناسایی عسل واقعی روش آزمایشگاهی هست ولی این توصیه برای عموم مردم عادی جامعه در خریدهایشان همیشه کارایی نداره. به هر حال راه های دیگری هم برای شناسایی عسل هست که گرچه به دقت روش آزمایشگاهی نیستند اما دانستن آنها خالی از فایده نیست که عبارتند از:
    به نظرتان از روی رنگ عسل می شه کیفیت عسل رو حدس زد؟ خیر. رنگ عسل بستگي به نوع شهد مصرفي دارد و از زرد بسيار روشن تا قرمز تيره متغير مي باشد (عسل آويشن قرمز رنگ ، عسل اقاقيا بي رنگ و عسل گياه اسپرس زرد طلايي است). منطقه ي جغرافيايي و شرايط آب وهوايي نيز در تعيين رنگ عسل بي تاثير نيست. پس رنگ عسل نمي تواند عامل تعيين کننده براي تشخيص کيفيت عسل باشد. معمولاً مصرف کنندگان در ايران رنگ تيره را مي پسندند.
    1-مزه عسل: عسل طبيعي، علاوه بر شيريني خاص، داراي مزه و طعم ويژه اي است كه فقط در عسل وجود دارد و عسل هاي مصنوعي فاقد اين نوع مزه مي باشند. لذا افراد مي توانند با مصرف زياد و توجه دقيق به درجه خلوص عسل، حتي نوع عسل را از نظر گياه مورد مصرف زنبور تعيين كنند، زيرا هر گياه مزه خاصي به عسل مي دهد.
    بايد توجه داشت كه عسل مصنوعي بيشتر مزه شيريني شكر مي دهد تا مزه خالص عسل.
    2-عطر عسل: اگر درپوش عسل مدتي بسته باشد، هنگام باز كردن درپوش حتماً بو و رايحه قوي و مطبوع عسل طبيعي را مي توانيد استشمام كنيد.
    3-سرعت حل شدن در آب: اگر عسل را داخل ليوان محتوي آب بريزيد، چنانچه به صورت عمودي وارد ليوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبي است، ولي اگر عسل هنگام ريختن، در آب حل شود، از مطلوبيت و خلوص كمتر و رطوبت بالاتري برخوردار است.

    می دانید عسل شکري چیه و چه جوریه؟ منشاء آن شربت شکر يا مخلوطي از عسل و شکر است ، يعني به جاي شهد گل ، شکر در اختيار زنبور قرار مي گيرد که ممکن است حتي به صورت شان به بازار عرضه شود. عسلي که به اين طريق تهيه مي شود طبعاً عطر و بو ( بوي گل ) ندارد و طعم شکر را مي دهد. وزن مخصوص آن از عسل کمتر است. درصد ساکارز بالاتري نسبت به عسل دارد و همچنين کش دار نيست. بنا به گفته ي بعضي از کارشناسان اگر اين نوع عسل به دليل اشباع آن از شکر، شکرک زد بلورهاي آن درشت تر به نظر مي رسد.

    عسل پس از گذشت مدتی از زمان شکرک می زند و کدر می شود.
    عسلی که شکرک بزند حتما عسل خالص است و عسلی که شکرک نزند ممکن است خالص یا ناخالص باشد. بطور کلی همه عسلهای خالص شکرک می زنند ولی مدت لازم برای شکرک زدن عسل های مختلف با هم فرق می کند.
    به هر حال باید دانست که در دنیا عسلی نیست که دیر یا زود بر اثر ماندن متبلور نشود. این تغییر حالت فیزیکی بدون اینکه تأثیری در کیفیت عسل داشته باشد پدید می آید. مصرف کننده بنا به سلیقه خود می تواند یا آن را به صورت بلور مصرف کند یا با مایع کردن مجدد آن را به صورت اول در آورد. برای این کار ظرف عسل را ( معمولا شیشه عسل را ) در آب جوش قرار می دهند هنگامی که آخرین بلور محو شد و عسل به شکل اولیه خود برگشت آن را از آب جوش در می آورند.
    در کشورمان فقط عسل مایع بیشتر مورد قبول می باشد ولی در بعضی از کشورهای اروپایی عسل سفت شده و شکرک زده را به عسل شفاف و روان ترجیح داده و این خلاف عقیده مصرف کنندگان در ایران است که عسل شکرک زده را اصلا نمی خرند.

    چرا عسل شکرک می زند؟
    عسل به علت درصد بالاي مواد قندي که دارد در واقع يک ماده جامد است که تحت شرايطی بصورت مايع در آمده است. اين ماده اشباع شده قندي ( گلوکز، فروکتوز و مالتوز) بايد در واقع جامد باشد، ولي به طور اتفاقي در عسل به شکل مايع است. به همين دليل به محض اينکه شرايط مطلوب شود اين تغيير فيزيکي يعني شکرک زدن، پديدار مي گردد.

    به ياد داشته باشيم…

    o عسل حاصل از گلوکز خالص شکرک نمي زند ولي عسل مرغوبي هم نيست.

    o عسلي که شکرک نزند شايد خالص يا ناخالص باشد.

    o عسلي که شکرک بزند حتما خالص است.

    عوامل اصلي شکرک زدن عسل:
    1- درجه حرارت محيط: حرارت 14 درجه مطلوب ترين دما براي تبلور است. در حرارت کمتر يا بيشتر عسل ها از آزمايش شکرک زدن سربلند بيرون مي آيند. معمولا عسل در فريزر شکرک نمي زند. دماي بالاي 15 درجه نيز بهمين ترتيب مانع تبلور آن مي شود.

    2- دياستاز: دياستازها که فقط در عسل طبيعي وجود دارد باعث تبلور عسل مي شوند.

    3- آب: مقدار آب عسل در متبلور شدن آن تاثير دارد. آنچه از عسل که متبلور مي شود گلوکزهيدراته است و مقدار گلوکزهيدراته هم بستگي به مقدار آب عسل دارد. بهمين دليل عسل هاي مرطوب مازندران به خاطر درصد آبشان زودتر، و عسل هاي کوهستان هاي طالقان و … بسيار ديرتر شکرک مي زنند.

    4- مقدار گلوکز: مقدار گلوکز عسل با خاصيت تبلور رابطه مستقيم دارد. هر چه گلوکز در عسل بيشتر باشد زودتر شکرک مي زند. عسل آفتابگردان با گلوکز بسيار بالا پس ازسه هفته تا يک ماه متبلور مي شود. در مقابل عسل هايي که گلوکز کمتر دارند مانند عسل اقاقيا شايد تا چهار سال شکرک نزنند.

    بطور کلي همه عسل هاي خالص شکرک مي زنند ولي مدت لازم براي شکرک زدن عسل هاي مختلف با هم فرق مي کند.

    #97201
    madjd
    مدیرکل

    مفید بود
    به نظر شما 28هزار تومان برای یک شیشه عسل قیمت مناسبی است.
    فروشنده ادعا میکنه چون عسل طبیعی و خوبی است گران است
    در ضمن عسل مذکور کمی شکرک زده بود

    #97202
    madjd
    مدیرکل

    مفید بود
    به نظر شما 28هزار تومان برای یک شیشه عسل قیمت مناسبی است.
    فروشنده ادعا میکنه چون عسل طبیعی و خوبی است گران است
    در ضمن عسل مذکور کمی شکرک زده بود

    #97212
    nikbakht
    مشارکت کننده

    به نظر من اگر واقعا عسلی مرغوب باشه بله 28 هزار تومان می ارزه. البته تازه تر و بدون شکرکش بهتره.

    #97219
    matin
    مشارکت کننده

    همانطور که نیکبخت عزیز گفتند:عسلی که شکرک بزند حتما خالص است.

    #97220
    madjd
    مدیرکل

    ممنون پس لااقل میدونم عسل خالص خریدم

    #97229
    matin
    مشارکت کننده

    بله،با اینکه عسل بدون شکرش بهتره،ولی چون فقط عسل خالص شکرک میزند،این ملاک خوبی برای تشخیص عسل واقعی بشمار میره.اگرمیخواهید عسل فوق العاده تهیه کنید،با اثرات شفابخش که خاصیت درمانی داشته باشد.باید از بومیهای استان اردبیل و نه از مغازه دارهاش تهیه کنید. عسلهایی که هنوز درش گرده های گل موجوده.مومش در داخل یک چهارچوب چوبی وجود دارد یعنی آنقدر این عسل دست نخوردست که حتی داخل شیشه هم نکردنش.این از آن عسلهاست که بسیار گران و خالص است و در درمان زخمهای عفونی و سرطانی معجزه میکند.من خودم امتحانش کردم،اصلا یک قاشق چایخوری بیشتر نمیتونید بخوریدش از بس قوام داره.

در حال نمایش 8 نوشته (از کل 8)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.