آناليز خورش كرفس

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #73786
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    از كنار سبزي‌فروشي مي‌گذريد و ساقه‌هاي تازه و آب‌زده كرفس توجه‌تان را جلب مي‌كند….

    تصميم مي‌گيريد يك دسته از آن كرفس‌ها را بخريد و با نعناع و جعفري مواد لازم براي تهيه يك خورش كرفس جا افتاده را فراهم كنيد. از خودتان مي‌پرسيد مي‌شود اين?بار با دستور پخت متنوع‌تري همان غذا را پخت؟ آيا روش سالم‌تري براي تهيه اين خورش وجود دارد؟ اصلا خورش کرفس چند کالري است؟ پاسخ اين پرسش‌ها :

    مقدار كالري

    محتويات اين خورش در مجموع تقريبا 1190 كيلوكالري انرژي دارد و تقسيم آن ميان 4 نفر، مقدار كالري دريافتي را براي هر نفر به حدود 300 كيلوكالري خواهد رساند. البته از آنجا كه اين غذا با برنج سرو مي‌شود، مقدار انرژي دريافتي به?ازاي هر 5 قاشق غذاخوري (برنج پخته)
    80 كيلوكالري ديگر نيز اضافه خواهد شد. يادتان باشد اين غذا گزينه مناسبي براي وعده سحري است زيرا هم آبدار است و هم بوي اشتهابرانگيزي دارد.

    همراه اين غذا

    شما مي‌توانيد اين خورش را با يك پيش دستي سبزي خوردن و يك كاسه ماست و خيار كه در آن نعناع تازه نيز خرد شده‌است، ميل كنيد. سالاد سبزي‌ها نيز مي‌تواند يكي ديگر از همراهان اين غذا باشد به خصوص اگر از سبزي‌هايي مانند كاهو، خيار، گوجه‌فرنگي و هويج تهيه شده باشد. نوشيدني مناسب براي اين غذا نيز يك ليوان دوغ يا آب يا شربت عرق نعناع است كه در صورت تمايل مي‌توانيد يكي از آنها را انتخاب كنيد.

    طـرز تـهـيـه

    ابتدا پياز خرد شده را در 2 قاشق غذاخوري روغن كانولا تفت دهيد و وقتي به رنگ طلايي درآمد، گوشت‌هاي تكه شده را اضافه كنيد و اجازه دهيد كه اين مخلوط 5 دقيقه روي حرارت باقي بماند. در ظرفي ديگر، سبزي‌هاي اين خورش از كرفس گرفته تا نعناع و جعفري را در 4 قاشق غذاخوري باقيمانده روغن به مدت 8دقيقه تفت دهيد. پس از حرارت ديدن گوشت و پياز، ادويه‌ها و 4 ليوان آب به آن اضافه كنيد و در قابلمه را بگذاريد تا گوشت نيم پز شود. پس از گذشت اين مرحله، سبزي‌ها را نيز اضافه كنيد و بگذاريد خورش جا بيفتد. 10 دقيقه مانده به برداشتن خورش، آبليمو را اضافه و اين خورش را با برنج سرو كنيد.

    پيشنهاد سرآشپز

    سامان گلريز

    مدرس آشپزي

    خـورش كرفـس به‌عـلاوه ماسـت منـهاي سـالاد

    خورش كرفس يكي از غذاهاي سنتي ايراني و البته با عطر و بوي منحصر به فرد است. اين غذا اغلب به روش ساده تهيه مي‌شود اما رعايت نكته‌هايي مي‌تواند به هرچه خوش‌طعم‌تر شدن آن كمك كند. اين موارد عبارتند از:

    1. برخي خانم‌ها عقيده دارند زياد سرخ‌كردن سبزي‌اي كه براي تهيه اين غذا استفاده مي‌شود طعم بهتري را به اين خورش خواهد داد در حالي كه سخت در اشتباه هستند و به اين عزيزان توصيه مي‌كنم كه فقط سبزي‌شان را تفت دهند تا رنگ روشن سبزي حفظ شود. به اين ترتيب ويتامين‌هايي كه در اين سبزي‌ها وجود دارد و با حرارت بيش‌ازحد از بين مي‌روند، حفظ خواهند شد.

    2. ادويه‌هاي اصلي اين غذا زردچوبه و كمي زعفران است بنابراين هرگز آنها را در هنگام پخت اين خورش از قلم نيندازيد.

    3. بهتر است از مغز ران به‌عنوان گوشت اين خورش استفاده كنيد و البته پيشنهاد من آن است كه اين گوشت‌ها با استخوان باشند. به اين ترتيب طعم غذا بهتر خواهد بود.

    4. قابلمه‌اي كه اين غذا را در آن مي‌پزيد، نيز بهتر است از جنس مس باشد.

    5. براي چاشني‌دار كردن اين خورش مي‌توانيد هم از ليموعماني استفاده كنيد و هم از آبليموي تازه كه البته اگر يكي را استفاده كرديد از ديگري صرف نظر كنيد. از افزودن بيش‌ازحد اين چاشني‌ها بپرهيزيد زيرا طعم ترشي را ايجاد خواهند كرد كه آزاردهنده خواهد بود.

    6. همراه اين غذا فقط برنج سفيد و يك كاسه ماست را توصيه مي‌كنم. البته تاكيد مي‌كنم كه اين ماست بايد ساده و ترجيحا كم‌چرب باشد. از آنجا كه قسمت عمده اين غذا را سبزي‌ تشكيل مي‌دهد، نبايد با سالاد سرو شود زيرا خوردن بيش‌ازحد سبزي مشكلات گوارشي را به همراه خواهد آورد.

    7. نوشيدني‌اي كه با اين خورش به شما پيشنهاد مي‌كنم، يك ليوان شربت گل، شربت عرق نعناع يا آب‌آلبالو است كه البته بهتر است خنك و كم شكر تهيه شده باشند.

    اگر اضافه وزن داريد

    بهتر است از مقدار روغن مصرفي در اين غذا كم و سبزي‌اي كه براي خورش استفاده مي‌كنيد، فقط چند لحظه تفت دهيد و از سرخ كردن آن اجتناب كنيد. برنج همراه اين غذا نيز بهتر است به 5 قاشق غذاخوري محدود شود زيرا خوردن بيش از اين مقدار برنج كالري اضافه‌اي به بدن مي‌رساند و زمينه چاقي را فراهم مي‌كند.

    اگر يبوست داريد

    سبزي خوردن را در وعده غذايي‌تان بگنجانيد و روي سالاد و برنجتان روغن زيتون بريزيد. اگر يبوست شما شديد است افزودن 1 تا 2 قاشق غذا خوري سبوس گندم نيز به اين غذا مي‌تواند ميزان فيبر دريافتي را بالا ببرد و از شدت اين مشكل گوارشي بكاهد.

    اگر چربي خون داريد

    در اين هفته 2 تا 3 وعده گوشت قرمز ميل كرده‌ايد، بهتر است اين خورش را با گوشت مرغ يا بوقلمون بپزيد. يادتان باشد كه سبزي كرفس، به كاهش سطح چربي خون كمك مي‌كند. البته بهتر است در كنار اين غذا، سبزي خوردن تازه و ماست كم‌چرب بگذاريد و وعده غذايي‌تان را تكميل كنيد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.