دوپینگ پلو با مرغ

طرز تهیه دوپینگ پلو:

• یک پیاز بزرگ را پوست کنده و بعد از شستن به صورت خلالی خرد کنید. روغن را داخل تابه ریخته و پیاز خلالی شده را در آن تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. • گردوها را خرد کرده و همراه با کشمش و زردچوبه در ظرف جداگانه ای کمی تفت دهید. سپس پیاز تفت داده شده را به آن اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. • برنج را که از قبل خیس کرده اید آبکش کنید. کف قابلمه کمی نان بگذارید. کمی از برنج را داخل قابلمه بریزید. سپس مقداری از مخلوط گردو و کشمش را روی آن قرار دهید. به همین صورت لایه لایه برنج و مخلوط گردو و کشمش را داخل قابلمه بریزید. • به رب انار شکر اضافه کرده و این مخلوط را چند دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر حل شود. بعد از آن که برنج دم کشید رب انار را با قاشق دور تا دور برنج ریخته و بعد از 10 دقیق شعله را خاموش کنید. • مرغ را که کمی به آن نمک زده اید با کمی روغن سرخ کنید. یک عدد پیاز بزرگ را رنده کرده و با روغن تفت دهید. مرغ، پیاز، زردچوبه و فلفل را با هم مخلوط کرده و بعد از اضافه کردن کمی آب بپزید. • برای سرو این غذا برنج را داخل ظرف مورد نظر ریخته و مرغ ها را کنار آن قرار دهید. این غذا برای افرادی که می خواهند وزن اضافه کنند بسیار مناسب است.

مروری کوتاه بر خواص مواد اولیه به کار رفته در دوپینگ پلو:

• خواص مرغ:

مرغ دومین گوشت پرمصرف جهان است. این گوشت که جزء گوشت های سفید طبقه بندی می شود حاوی مواد مغذی متنوعی است. مصرف مرغ به تمامی افرادی که می خواهند پروتئین دریافتی خود را افزایش دهند توصیه می شود. پروتئین به ساخت و حفظ عضلات بدن، رشد و ترمیم بافت ها و افزایش حس سیری کمک می کند. هر 100 گرم گوشت مرغ بیش از نیمی از نیاز بدن به ویتامین B3 را تامین می کند. این ویتامین در تنظیم عملکرد آنزیم های بدن نقش دارد. سلنیوم موجود در مرغ دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها میزان استرس اکسیداتیو و التهاب بدن را کاهش می دهند. 100 گرم سینه مرغ تقریباً 25 درصد نیاز بدن را به سلنیوم تامین می کند.

• خواص پیاز:

پیاز به علت داشتن ویتامین C، ویتامین B9 (فولات) و B6 (پیریدوکسین) سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، به ترمیم بافت ها کمک می کند، در تولید سلول های خونی نقش دارد و عملکرد اعصاب را تنظیم می کند. پره بیوتیک های موجود در پیاز باکتری های مفید روده را تغذیه کرده و به تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره توسط آن ها کمک می کنند. این اسیدهای چرب هم در حفظ سلامت روده نقش دارند و هم التهاب را کاهش می دهند. برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف پیاز فشارخون را کاهش داده و به کنترل چربی های خون کمک می کند. در افرادی که پیاز مصرف می کنند شانس ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی کمتر است.

• خواص گردو:

هر یک اونس یا حدود 35 گرم گردو حاوی 185 کیلوکالری انرژی است. گردو دارای کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، منگنز، مس، منیزیم، فسفر، ویتامین B6 و آهن است. گردو به علت داشتن چربی های سالم، فیبر و پروتئین احساس سیری را افزایش می دهد. به همین علت مصرف آن نسبت به غذاهای ناسالمی مانند چیپس و ... ارجحیت دارد. چربی های گردو که از نوع اسیدهای چرب غیراشباع هستند کلسترول خون را کاهش داده و مانع بروز بیماری قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی می شوند. برای آن که استخوان های سالمی داشته باشید باید علاوه بر کلسیم و ویتامین D به میزان کافی مس و منگنز دریافت کنید. گردو به علت داشتن این دو ماده معدنی به حفظ تراکم استخوان کمک کرده و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

• خواص کشمش:

کشمش حاوی منیزیم است. منیزیم در تولید انرژی، عملکرد عضلات، عملکرد اعصاب و ... نقش دارد. کمبود منیزیم می تواند سبب کاهش اشتها، خستگی و ضعف شود.

• خواص زردچوبه:

زردچوبه به علت داشتن ترکیبی به نام کورکومین به عنوان یک ادویه ضد سرطان شناخته می شود. مصرف این ادویه پرطرفدار می تواند از بروز سرطان روده بزرگ پیشگیری کند.
ارزش غذائی برای یک نفر
انرژی (کیلوکالری) 1070
مجموع کربوهیدرات (گرم) 118
قند (گرم) 19
مجموع چربی (گرم) 50
چربی اشباع (گرم) 9
پروتئین (گرم) 37
مواد مورد نیاز برای 5 نفر
برنج 3 لیوان
ران مرغ 5 عدد
پیاز بزرگ 2 عدد
گردو 100 گرم
کشمش 100 گرم
رب انار نصف لیوان
روغن مایع 4 قاشق غذاخوری
شکر 2 قاشق مرباخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم