دیابت نوع ۲ – رژیم غذایی و درمان دیابت نوع ۲ (۲)    

دیابت نوع 2 و نقش رژیم غذایی در درمان آن (2)

رژیم غذایی مناسب نقش بسزایی در کنترل دیابت نوع ۲ دارد. مواد غذایی که مصرف می کنید می توانند به درمان یا تشدید مقاومت به انسولین منجر شوند. در مبتلایان به مقاومت به انسولین توانایی بدن برای استفاده از هورمون انسولین کاهش و در نتیجه قند خون افزایش می یابد.

چگونه کاهش کربوهیدرات دریافتی می تواند به کنترل قند خون کمک کند؟

بهترین اقدامی که می توانید برای کنترل بیماری دیابت انجام دهید توجه به مقدار کربوهیدراتی است که دریافت می کنید. میزان کربوهیدراتی که هر فرد می تواند دریافت کند به سن، میزان فعالیت بدنی و داروهای مصرفی وی بستگی دارد.
نکته مهم آن است که مبتلایان به دیابت از مصرف بیش از حد کربوهیدرات در یک وعده غذایی خودداری کنند. به طور کلی توصیه می شود اگر به پردیابت یا دیابت نوع ۲ مبتلا هستید و داروی ضد دیابت دریافت نمی کنید میزان کربوهیدرات مصرفی شما در هر وعده غذایی از ۶۰ گرم بیشتر نباشد. متخصص تغذیه می تواند در محاسبه دقیق میزان کربوهیدرات مورد نیاز بدن به شما کمک کند.
بهترین منابع غذایی کربوهیدرات برای مبتلایان به دیابت غذاهای پرفیبر هستند. این دسته از مواد غذایی به کنترل بهتر قند خون کمک می کنند. میوه ها، سبزیجات و غلات کامل حاوی کربوهیدرات و فیبر هستند. بیماران مبتلا به دیابت باید مصرف غلات تصفیه شده و غذاها و نوشیدنی های حاوی قند را کاهش دهند.

چرا مصرف فیبر توسط بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مهم است؟

غذاهای سرشار از فیبر به کاهش وزن و کنترل قند خون کمک می کنند. فیبر در روده انسان تجزیه نمی شود. بنابراین، غذاهایی که علاوه بر کربوهیدرات مقدار زیادی فیبر دارند قند خون را به سرعت افزایش نمی دهند. زیرا این مواد غذایی در دستگاه گوارش به آرامی هضم و جذب می شوند.
غذاهای پرفیبر فرد را برای مدت طولانی تر سیر نگه می دارند. این مواد غذایی به کاهش وزن، حفظ وزن در محدوده طبیعی و پیشگیری از بیماری قلبی و سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) کمک می کنند.
متاسفانه بسیاری از افراد به میزان کافی فیبر دریافت نمی کنند. هم مبتلایان به دیابت و هم افراد سالم باید مقدار مشابهی فیبر دریافت نمایند. زنان و مردان باید به ترتیب حداقل ۲۵ و ۳۸ گرم فیبر در روز مصرف کنند.

بهترین منبع کربوهیدرات برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ چیست؟

کربوهیدرات در غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، لبنیات و حبوبات یافت می شود. این مواد غذایی علاوه بر کربوهیدرات حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی هستند. مصرف مواد غذایی زیر برای مبتلایان به دیابت مفید است:
• غلات کامل مانند نان سبوس دار، ماکارونی سبوس دار، برنج قهوه ای، جو دوسر و کینوا
• سبزیجات غیرنشاسته ای مانند فلفل دلمه ای، کاهو، خیار، پیاز و … (سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی و ذرت باید در حد تعادل مصرف شوند)
• لبنیات کم چرب یا بدون چربی
• حبوبات مانند انواع لوبیا، عدس و نخود

چرا مصرف فیبر توسط بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مهم است

بهترین منبع پروتئین برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ چیست؟

در هر وعده غذایی یک چهارم بشقاب باید با منابع کم چرب پروتئین پر شود، مانند گوشت لخم، ماکیان (بدون پوست)، ماهی، پنیر کم چرب، تخم مرغ و حبوبات.

بهترین منبع چربی برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ چیست؟

چربی ها دشمن سلامتی نیستند! حتی مبتلایان به دیابت نیز می توانند از چربی های سالم در حد تعادل استفاده کنند. در هنگام مصرف چربی ها باید به نوع آن ها توجه داشته باشید. چربی های اشباع باید کمتر از ۱۰ درصد کالری دریافتی روزانه را تشکیل دهند. این چربی ها در گوشت پرچرب، لبنیات پرچرب، کره، سرشیر، غذاهای سرخ شده و … یافت می شوند.
چربی های سالم در آووکادو، روغن های گیاهی مایع (مانند کانولا، زیتون و …)، مغزهای خوراکی (مانند گردو، بادام و …) و ماهی یافت می شوند.

بهترین نوع لبنیات برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ چیست؟

بیماران مبتلا به دیابت باید از انواع لبنیات بدون چربی یا کم چرب استفاده کنند. انتخاب لبنیات کم چرب میزان چربی اشباع رژیم غذایی را کاهش می دهد. لبنیات حاوی کربوهیدرات هستند. در نتیجه بیماران مبتلا به دیابت باید کربوهیدرات موجود در آن ها را در رژیم غذایی خود محاسبه کنند.

بهترین نوع غلات برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ چیست؟

غلات کامل یکی از بهترین منابع فیبر به شمار می رود. نیمی از غلات مصرفی فرد باید از غلات کامل شامل نان سبوس دار، جو دوسر و … تشکیل شده باشد.

غذاهای مضر برای مبتلایان به دیابت

مصرف برخی از غذاها سبب افزایش وزن و افزایش قند خون می شود. بنابراین، توصیه می شود بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مصرف غذاهای زیر را کاهش دهند:
• چیپس
• انواع شیرینی، کیک و کلوچه
• نان تهیه شده با آرد سفید
• آبنبات
• نوشیدنی های شیرین
• غذاهای حاوی چربی اشباع

Loading