۷ توصیه مهم برای مبتلایان به دیابت نوع ۲

7 توصیه مهم برای مبتلایان به دیابت نوع 2

اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید ۲ برابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارید. اگر سبک زندگی خود را تغییر دهید می توانید از خود در برابر عوارض ناشی از قند خون بالا محافظت کنید. ۷ توصیه زیر به شما کمک می کند که هم کیفیت زندگی تان را بهبود دهید و هم از عمر طولانی تری برخوردار شوید.


بیشتر بخوانید: کلسترول خون و نقش آن در بروز بیماری قلبی


توصیه هایی که هر بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ باید به آن ها عمل کند:

۱- مبتلایان به دیابت نوع ۲: غذاهای سالم مصرف کنند.

اصلاح رژیم غذایی یکی از مهم ترین اقداماتی است که یک بیمار دیابتی باید انجام دهد تا هم قند خون خود را کنترل کند و هم از بروز بیماری قلبی جلوگیری نماید.
در یک رژیم دیابتی شما باید در هر وعده غذایی در حد تعادل کربوهیدرات، پروتئین و چربی دریافت کنید. به جای گوشت پرچرب از گوشت لخم، ماهی و مرغ (بدون پوست) استفاده کنید و به عنوان یک قانون مهم از مصرف غذاهای سرخ شده بپرهیزید.
برای اینکه تغذیه سالمی داشته باشید مصرف نمک، چربی های ترانس (روغن جامد، فست فودها و …)، چربی های اشباع (فست فودها، غذاهای سرخ شده، لبنیات پرچرب، گوشت پرچرب و …) و غذاهای شیرین را محدود کنید. هنگام خرید مواد غذایی به جای نان سفید نان سبوس دار و به جای لبنیات پرچرب لبنیات کم چرب خریداری کنید.


بیشتر بخوانید: شمارش کربوهیدرات ها برای مدیریت دیابت


۲- مبتلایان به دیابت نوع ۲: فعالیت بدنی داشته باشید.

هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط انجام دهید. برای این کار لازم نیست که حتماً در باشگاه ثبت نام کنید. می توانید در نزدیک منزل خود پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید.

3-	استرس خود را کنترل کنید

۳- مبتلایان به دیابت نوع ۲: باید استرس خود را کنترل کنند.

استرس زیاد فشارخون تان را افزایش و شما را در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار می دهد. اگر بیشتر اوقات استرس یا اضطراب دارید برای کنترل این شرایط نفس عمیق بکشید و یا مدیتیشن را امتحان کنید. این تکنیک های ساده فقط چند دقیقه وقت شما را می گیرند و تقریباً در هر مکانی می توانید آن ها را انجام دهید.

۴- مبتلایان به دیابت نوع ۲: باید قند خون خود را به طور منظم چک کنند.

در روزهای مشخصی از هفته در منزل قند خون و فشارخون خود را اندازه گیری کنید. این اندازه ها را در یک دفتر یادداشت کنید. هر بار که به پزشک معالج یا متخصص تغذیه مراجعه می کنید مقادیر اندازه گیری شده را به ایشان نشان دهید. این کار به تنظیم بهتر دوز داروهای مصرفی و همچنین به تنظیم رژیم غذایی شما کمک می کند.

۵- مبتلایان به دیابت نوع ۲: باید مراقبت وزن خود باشند.

امروزه اضافه وزن و چاقی بسیار شایع شده است. چاقی احتمال ابتلا به فشارخون بالا و بیماری قلبی را افزایش می دهد. افراد چاق در کنترل قند خون و کنترل چربی خون ناموفق هستند.


بیشتر بخوانید: لاغری سریع – کاهش وزن سریع در مدت کوتاه توصیه می شود یا خیر؟


اگر نمی دانید به چاقی مبتلا هستید یا خیر می توانید شاخص توده بدنی (BMI) خود را محاسبه کنید. اگر عدد به دست آمده بین ۲۵ تا ۲۹/۹ باشد شما به اضافه وزن مبتلا هستید و اگر ۳۰ یا بالاتر باشد شما چاق محسوب می شوید.


بیشتر بخوانید: محاسبه شاخص توده بدنی


۶- مبتلایان به دیابت نوع ۲: نباید سیگار بکشند.

همه می دانیم که سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است. اما برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ خطرات آن بسیار بیشتر است. سیگار به قلب و عروق خونی آسیب می زند. سیگار احتمال ابتلا به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، آسیب اعصاب و مشکلات بینایی را افزایش می دهد.
مدت زمانی که سیگار می کشید مهم نیست. حتی اگر مدت طولانی است که سیگار کشیدن را شروع کرده اید می توانید با ترک آن به سلامتی خود کمک کنید.


بیشتر بخوانید:  سیگار و دیابت


۷- مبتلایان به دیابت نوع ۲: باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنند.

اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید حداقل ۲ بار در سال به پزشک مراجعه کنید تا هم سوالات خود را از ایشان بپرسید و هم قند خون، چربی خون و فشارخون تان اندازه گیری شود. به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک داروهایتان را قطع نکنید و یا دوز آن ها را تغییر ندهید.

انتخاب درست غذاها به کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت کمک می کند. این بیماران می توانند از طریق لینک زیر ثبت نام کرده و یک رژیم دیابتی مناسب دریافت کنند:

Loading