فست فود خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

فست فود خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد

همواره این سوال مطرح است که آیا مصرف فست فود می‌تواند در بروز افسردگی نقش داشته باشد؟ و یا رژیم غذایی سالم می‌تواند از بروز بیماری‌های روحی و روانی پیشگیری نماید؟
در راستای پاسخ به این پرسش گروهی از محققان استرالیایی تحقیقی را بر روی مردم جزیره‌ای که به فست فود دسترسی نداشتند و ساکنین جزیره دیگری که به فست فود دسترسی داشتند، انجام دادند. برای انجام این تحقیق با حدود ۱۰۰ نفر از ساکنین دو جزیره مصاحبه شد. از شرکت کنندگان سوالاتی در مورد رژیم غذایی پرسیده شد. سپس از نظر میزان افسردگی بررسی شده و نمونه خون از آن‌ها گرفته شد.
نتایج نشان داد در جزیره‌ای که به فست فود دسترسی نداشتند در مقایسه با گروه دیگر میزان مصرف غذاهای دریایی به طور قابل توجهی بالاتر بود. همچنین از ساکنین این محل ۳ نفر و از ساکنین جزیره‌ای که فست فود مصرف می‌کردند ۱۶ نفر به افسردگی خفیف تا شدید مبتلا بودند. آنالیز نمونه خون شرکت کنندگان نشان داد بین ساکنین دو جزیره از نظر میزان دو اسید چرب تفاوت وجود دارد. میزان اسید چربی که از افسردگی پیشگیری می‌کرد در افرادی که غذای دریایی بیشتری مصرف می‌کردند، بالاتر بود. اما میزان اسید چربی که با بروز این بیماری مرتبط بود در افرادی که دسترسی آسان‌تری به فست فود داشتند، بیشتر بود. احتمال ابتلا به افسردگی با مصرف اسید چرب امگا ۳ کاهش و با مصرف زیاد اسید چرب امگا ۶ افزایش می‌یافت.
افسردگی یک بیماری پیچیده است که عوامل اجتماعی و محیطی در بروز این مشکل نقش دارند. نتایج مطالعه فوق نشان می‌دهد که رژیم غذایی نیز می‌تواند در ابتلای افراد به این بیماری موثر باشد.
نکته عملی: اسید چرب امگا ۳ که در غذاهای دریایی یافت می‌شود خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. در مقابل، با دریافت زیاد اسید چرب امگا ۶ و فست فود احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.
منبع:

Maximus Berger et al. Nutritional Neuroscience 2018.

Loading