خواب کم ممکن است منجر به دیابت بارداری شود.

در ۲۰ سال گذشته مدت زمان خوابیدن به طور قابل توجهی کاهش یافته و اغلب افراد خواب کافی ندارند. یک مطالعه جدید نشان داده است که فقدان خواب در زنان باردار ممکن است عامل مهمی در بروز دیابت بارداری باشد.
ارتباط بین کاهش خواب و افزایش خطر ابتلا به دیابت در مطالعات زیادی در جمعیت غیرباردار گزارش شده است. اما تاکنون بررسی‌های اندکی پیرامون تاثیر طول مدت خواب بر افزایش قند خون در زنان باردار صورت گرفته است.
دیابت بارداری یک بیماری است که اغلب در سه ماهه دوم یا سوم بارداری رخ می دهد. اکثر ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی معتقدند زنان باردار باید آزمون غربالگری قند خون را بین هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری انجام دهند. افزایش سطح قند خون نشان می‌دهد که یک زن در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارد و برای تشخیص دیابت بارداری لازم است که آزمایش دیگری انجام شود.
در دیابت بارداری معمولاً مادر هیچ علامتی ندارد و بعد از تولد کودک میزان قند خون وی به حالت طبیعی باز می‌گردد. نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری دارای وزن بالاتری هستند. زنان مبتلا به دیابت بارداری در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند. نوزادان آن‌ها نیز در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و همچنین چاقی هستند.
اخیراً محققان در تجزیه و تحلیل مطالعات خود دریافتند که مدت زمان خواب کمتر از ۶ ساعت با افزایش ۷/۱ برابری خطر ابتلا به دیابت بارداری همراه است.
تحقیقات بیشتری لازم است تا این یافته‌ها را تایید کند که آیا بهبود خواب ممکن است در کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری مفید باشد یا خیر.
نکته عملی: توصیه می‌شود زنان باردار جهت پیشگیری از ابتلا به دیابت بارداری خواب کافی داشته باشند.

منبع:

Sirimon Reutrakul et al. Sleep Medicine Reviews 2017

Loading