چای سبز، مفید در پیشگیری از بروز حمله قلبی و سکته مغزی

چای سبز، مفید در پیشگیری از بروز حمله قلبی و سکته مغزی

در بیماری آترواسکلروز پلاک‌هایی در شریان‌ها ساخته می‌شود. در نتیجه شریان‌ها تنگ شده و جریان خون کاهش می‌یابد. بنابراین، برخی از نقاط بدن به میزان کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نمی‌کنند. با توجه به محل شریان آسیب دیده آترواسکلروز می‌تواند سبب بروز مشکلات متعدد از جمله بیماری عروق کرونر قلب (کاهش جریان خون در عضله قلب) و سکته مغزی (کاهش جریان خون در بخش‌هایی از مغز) شود. عواملی مانند اضافه وزن، دیابت، پرفشاری خون و بالا بودن کلسترول خون زمینه را برای بروز آترواسکلروز فراهم می‌سازند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد یک مولکول موجود در چای سبز از آترواسکلروز که علت شایع بروز حمله قلبی و سکته مغزی است، پیشگیری می‌کند.
به علت وجود ترکیبات بی‌شمار در چای سبز محققان همواره علاقمند به بررسی اثرات این نوشیدنی بر بدن بوده‌اند. یکی از این ترکیبات اپی‌گالوکاتچین- ۳- گالات (EGCG) است. این ترکیب در چای سبز، سیاه و سفید وجود دارد، اما بیشترین میزان آن در برگ‌های خشک چای سبز است. محققان نشان داده‌اند که EGCG به A-1  آپولیپوپروتئین (apoA-1) متصل می شود. apoA-1 پروتئینی است که همانند پلاک‌های آمیلوئید موجود در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر عمل می‌کند. به همین دلیل برخی مطالعات اثرات EGCG را بر آلزایمر بررسی کرده‌اند.
اخیراً در مطالعه‌ای محققان اثر EGCG را بر آترواسکلروز بررسی کردند. در این بیماری apoA-1 به پلاک‌ها چسبیده و سبب بزرگتر شدن آن‌ها و محدود شدن جریان خون می‌گردد. نتایج این مطالعه نشان داد که EGCG سبب تجزیه apoA-1 می‌شود. در نتیجه apoA-1 به مولکول‌های کوچکتر و محلول‌تر تبدیل می‌شود که کمتر احتمال دارد جریان خون را محدود کنند.
محققان می‌گویند برای آن که میزان EGCG خون به میزان کافی بالا رود باید مقدار زیاد و احتمالاً خطرناکی از چای سبز نوشیده شود. بنابراین باید با انجام مطالعات بیشتر راهی ایمن برای افزایش میزان این ترکیب در خون یافت شود.
منبع:

David Townsend et al. Journal of Biological Chemistry 2018.

Loading