۸ توصیه مفید برای آن که با چاقی شکمی خداحافظی کنید

8 توصیه مفید برای آن که با چاقی شکمی خداحافظی کنید
 تجمع چربی در ناحیه شکم می‌تواند برای کبد، قلب و کلیه‌ها بسیار خطرناک باشد. به منظور پیشگیری یا درمان چاقی شکمی به توصیه‌های زیر توجه کنید:
۱- فیبر بیشتری دریافت کنید.
فیبر موجود در غلات کامل و سبوس‌دار، سبزیجات و حبوبات در پیشگیری از چاقی شکمی موثر است.
۲- وزن خود را کاهش دهید.
اگرچه افراد با وزن طبیعی نیز ممکن است به چاقی شکمی مبتلا باشند، اما احتمال بروز این مشکل در مبتلایان به اضافه وزن و چاقی بیشتر است. بنابراین، کاهش وزن به کاهش چربی‌های ذخیره شده در کل بدن، از جمله شکم، کمک می‌کند.
۳- مصرف چربی، به خصوص چربی اشباع، را محدود کنید.
چربی اشباع در گوشت‌ پرچرب، لبنیات پرچرب، کره، سرشیر و فست فود یافت می‌شود. به جای چربی‌های اشباع از مواد غذایی حاوی چربی غیراشباع مانند ماهی، مغزهای خوراکی و روغن‌های گیاهی مایع در حد تعادل استفاده کنید.
۴- خواب کافی داشته باشید.
اگر کمتر از ۵ ساعت یا بیشتر از ۸ ساعت در شب بخوابید احتمال ابتلا به چاقی شکمی در شما افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد حدود ۶ تا ۸ ساعت خواب در شب برای اغلب بزرگسالان کافی باشد.
۵- آرامش خود را حفظ کرده و استرس خود را کنترل کنید.
استرس تمایل شما را به مصرف غذاهای شیرین و پرچرب افزایش می‌دهد. همچنین با افزایش هورمون استرس که کورتیزول نام دارد سبب تجمع چربی در ناحیه شکم می‌شود. از سوی دیگر، استرس خواب شما را مختل کرده و انگیزه شما را برای ورزش کردن کاهش می‌دهد. مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی و مراجعه به روانشناس می‌تواند به کنترل استرس کمک کند.
۶- به نوشیدنی‌های مصرفی خود توجه کنید.
نوشابه و آبمیوه‌ها، به خصوص آبمیوه مصنوعی، حاوی کالری بالایی هستند. بنابراین، مصرف نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید. بهترین نوشیدنی آب است.
۷- سیگار نکشید.
سیگار احتمال تجمع چربی را در ناحیه شکم افزایش می‌دهد. همچنین سیگار با ابتلا به دیابت، سرطان، بیماری قلبی و بیماری ریوی مرتبط است.
۸- تمرینات ورزشی قدرتی انجام دهید.
در یک مطالعه مردان میانسالی که روزانه ۲۰ دقیقه وزنه بلند می‌کردند در مقایسه با مردانی که فقط ورزش هوازی انجام می‌دادند چربی کمتری در ناحیه شکم داشتند. ترکیب ورزش‌های هوازی (پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا) و ورزش‌های قدرتی (مانند استفاده از دمبل) هم برای زنان و هم برای مردان مفید است.

Loading