ورزش و فعالیت بدنی: تفاوت آن‌ها چیست؟

فعالیت بدنی تحرکی است که در آن عضلات بدن منقبض می‌شوند. تمام فعالیت‌های روزمره ما اعم از کارهای خانه، باغبانی، پیاده‌روی، بالا رفتن از پله‌ها نمونه‌هایی از فعالیت بدنی هستند.
به گفته دکتر دیوید باست، استاد ورزش در دانشگاه تنسی، ورزش نوع خاصی از فعالیت بدنی بوده که برنامه‌ریزی شده و هدفمند است و به منظور دستیابی به تناسب اندام یا دیگر خواص درمانی انجام می‌شود. ورزش کردن در باشگاه، شنا کردن، دوچرخه‌سواری، دویدن و سایر ورزش‌ها مانند گلف و تنیس، انواع متنوع ورزش می‌باشند.

فعالیت بدنی و ورزش: درک تفاوت آن‌ها

اغلب فعالیت‌های بدنی روزمره سبک تا متوسط هستند. اگرچه، فواید خاصی وجود دارد که تنها با انجام فعالیت بدنی شدیدتر و بیشتر حاصل می‌شود. بهبود عملکرد قلبی – عروقی یکی از نمونه‌های آن می‌باشد. آهسته و یا سریع دویدن نسبت به راه رفتن معمولی برای سلامت قلب و عروق مفیدتر است. به علاوه، افزایش تناسب اندام تنها به نوع فعالیت بدنی شما مربوط نمی‌شود، بلکه به نحوه اجرا و مدت زمان آن نیز بستگی دارد.

فعالیت بدنی و ورزش: تعیین شدت

چگونه می‌توانید یک فعالیت را متوسط یا شدید در نظر بگیرید؟ اگر در حین انجام آن قادر به حرف زدن هستید، متوسط است. اگر پس از گفتن فقط چند کلمه نیاز به توقف و نفس گرفتن دارید، شدید است. بسته به سطح تناسب اندام بدن شما، یک بازی تنیس می‌تواند شدت متوسطی داشته باشد یا در مقابل حتی یک بازی ساده بسیار شدید باشد. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که فقط انتخاب نوع ورزش مهم نیست، بلکه شدت انجام آن نیز حائز اهمیت می‌باشد.

فعالیت بدنی و ورزش: آمادگی جسمانی

در حالت ایده‌آل، یک برنامه ورزشی باید از عناصری تشکیل شود تا هر یک از موارد زیر را بهبود دهد:
• استقامت قلبی-تنفسی. استقامت تنفسی خود (توانایی شرکت در ورزش‌های هوازی) را از طریق فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی تند، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، طناب زدن، قایقرانی و یا اسکی افزایش دهید. زمانی که به مسافت یا شدت مورد نظر دست یافتید، آن‌ها را مجدداً افزایش داده یا یک فعالیت دیگری برای به چالش کشیدن خود انتخاب کنید.
• قدرت عضلانی. می‌توانید به طور موثر قدرت عضلانی خود را با بلند کردن وزنه، با استفاده از وزنه‌هایی مانند هالتر و دمبل افزایش دهید.
• استقامت عضلانی. استقامت خود را از طریق ورزش‌های سبک بدون وزنه (ورزش‌های هوازی) و فعالیت‌هایی مانند دویدن یا شنا بهبود بخشید.
• انعطاف‌پذیری. می‌توانید از طریق تمرینات کششی به عنوان بخشی از ورزش خود یا از طریق فعالیت‌هایی مانند یوگا یا پیلاتس که حرکات کششی دارند،

سطح انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید.

اگرچه تمام موارد ذکر شده می‌تواند اجزای یک سبک زندگی فعال باشد، اما یک برنامه ورزشی دقیق شما را سریع‌تر به اهداف‌تان می‌رساند.
افزایش میزان فعالیت بدنی در زندگی روزمره یک شروع خوب است. به طور مثال، ماشین خود را کمی دورتر پارک کردن از مقصد جهت راه رفتن بیشتر. اما برای دستیابی به اهداف تناسب اندام به فعالیت‌های بدنی شدیدتر نیازمندید.
واژگان کلیدی: ورزش – فعالیت بدنی – شدت – تناسب اندام

 

Loading