غذاهایی که به افزایش تمرکز کمک می‌کنند.

ممکن است به شایعه‌ها پیرامون غذا و مکمل‌های غذایی گوش کرده و باور کنید که آن‌ها می‌توانند هرکاری اعم از تقویت حافظه، افزایش تمرکز، میزان توجه و عملکرد مغز را انجام دهند. اما آیا این گفته‌ها واقعیت دارد؟ هیچ تردیدی وجود ندارد که با افزایش سن، بدن ما نیز پیر می‌شود. خبر خوب این است که شما می‌توانید با افزودن درست و هوشمندانه غذاها و نوشیدنی‌ها به رژیم غذایی سلامت حافظه خود را از دست ندهید.

کافئین شما را هوشیارتر می‌کند.

هیچ چیز جادویی برای تقویت IQ یا باهوش‌تر کردن وجود ندارد. اما برخی مواد خاص مانند کافئین می‌تواند انرژی شما را افزوده و به تمرکزتان کمک کند. کافئین موجود در قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی داروها شما را هوشیار نگه می‌دارد اما اثر آن کوتاه مدت است. گاهی اوقات زیاده‌روی در مصرف کافئین می‌تواند شما را عصبی و پریشان کند.

قند به افزایش هوشیاری کمک می‌کند.

قند منبع ترجیحی سوخت مغز شماست. اما نه قند و شکر ساده، بلکه گلوکز، که بدن آن را از فرآوری مواد قندی و کربوهیدارت دریافتی به دست می‌آورد. به این دلیل است که یک لیوان نوشیدنی شیرین می‌تواند به طور موقت حافظه، قدرت تفکر و توانای‌‌های ذهنی را تقویت کند. اگرچه زیاده‌روی در مصرف قند می‌تواند منجر به تضعیف حافظه گردد، از مقادیر کمی قند جهت بهبود عملکرد مغزی، بدون آنکه وزن‌تان زیاد شود، بهره ببرید.

با خوردن صبحانه به مغزتان سوخت‌رسانی کنید.

آیا معمولاً از صبحانه صرف‌نظر می‌کنید؟ مطالعات نشان می‌دهند که خوردن صبحانه می‌تواند حافظه کوتاه مدت را تقویت کند. دانش‌آموزانی که صبحانه میل می‌کنند عملکرد بهتری در مدرسه دارند. غذاهایی که به عنوان بهترین سوخت برای مغز به شمار می‌روند عبارتند از: غلات کامل، لبنیات و میوه‌ها. بااین حال، پرخوری نکنید؛ دانشمندان دریافته‌اند که صبحانه‌های پرکالری منجر به از دست دادن تمرکز می‌شود.

ماهی برای مغز بسیار مفید است.

ماهی یک غذای پروتئینی مفید و سرشار از اسید چرب امگا ۳ می‌باشد که برای سلامت مغز یک فاکتور کلیدی به حساب می‌آید. این چربی‌های سالم به مغز انرژی فوق العاده‌ای می‌دهند. رژیم مملو از این چربی‌ها خطر فراموشی، زوال مغزی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد؛ همچنین نقش حیاتی در تقویت حافظه به خصوص در سالمندی دارد.
برای سلامتی مغز و قلب، هفته ای دو وعده ماهی میل کنید.

روزانه آجیل و در حد اعتدال شکلات بخورید.

مغزها و دانه‌ها که منبع غنی آنتی‌اکسیدان ویتامین E می‌باشند با کاهش زوال حافظه در سالمندی در ارتباطند. همچنین شکلات تلخ خواص آنتی‌اکسیدانی فوق العاده‌ای داشته و حاوی کافئین به عنوان افزایش‌دهنده تمرکز می‌باشد.
خوردن روزانه حدود یک اونس (۳۰ گرم) از مغزها و شکلات تلخ منجر به تامین نیازهای بدن‌تان با حداقل کالری، چربی و قند اضافه می‌شود.

از آووکادو و غلات کامل استفاده نمایید.

تمام اندام‌های بدن، به خصوص قلب و مغز، به جریان خون حساس هستند. یک رژیم غنی از غلات کامل و میوه مانند آووکادو می‌تواند کلسترول خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بکاهد. این مواد غذایی از ساخته شدن پلاک در عروق جلوگیری کرده و جریان خون را تسهیل می‌کنند، در عین حال منبع انرژی مطلوبی برای سلول‌های مغزی می‌باشند.

بلوبری، یک میوه مغذی عالی

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد بلوبری از آسیب مغزی ناشی از رادیکال‌های آزاد و بیماری‌های ناشی از کهولت سن مانند آلزایمر پیشگیری می‌کند. همچنین نتایج این مطالعات اثبات کرده رژیم‌های حاوی بلوبری منجر به بهبود یادگیری و عملکرد عضلات موش‌های سالمند می‌شود و آن‌ها را از لحاظ روانی با موش‌های جوان‌تر یکسان می‌سازد.

فواید یک رژیم غذایی سالم

این مطالب ممکن است کلیشه‌ای باشد اما صحت دارد: اگر رژیم غذایی‌تان تهی از مواد مغذی ضروری باشد، ممکن است به توانایی‌تان در تمرکز کردن لطمه وارد کند. همچنین خوردن بیش از حد یا کم‌خوری با تمرکز تداخل دارد. یک وعده غذایی سنگین به شما احساس خستگی می‌دهد و دریافت کالری کم نیز منجر به دردهای ناشی از گرسنگی می‌شود.
با تلاش برای داشتن یک رژیم متعادل و مملو از غذاهای متنوع سالم به حافظه‌تان کمک کنید.

آیا مصرف مکمل سودمند است؟

اغلب قفسه‌ها به منظور تقویت قوای جسمانی مملو از مکمل‌ها هستند و بیشتر آن‌ها عبارتند از ویتامین B، C، E، بتاکاروتن و منیزیوم. مکمل تنها برای افرادی مفید است که رژیم غذایی‌شان تهی از این مواد مغذی خاص باشد.
بیشتر محققان مفید بودن جینسینگ، جینکو و انواع ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی و اثرات آن‌ها بر مغز را تقریباً تایید می‌کنند، اما همچنان در این زمینه به مطالعات بیشتری نیاز است. در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

Loading