بی‌خوابی خطر ابتلا به نارسایی کلیوی را افزایش می‌دهد.

بی‌خوابی خطر ابتلا به نارسایی کلیوی را افزایش می‌دهد.

بی‌خوابی یکی از معمول‌ترین اختلالات خواب در میان بزرگسالان به شمار می‌رود. به طوریکه حدود ۳۵ درصد بزرگسالان کوتاه بودن خواب شبانه را گزارش می‌کنند. بی‌خوابی با مشکلاتی مانند افسردگی و بیماری آلزایمر مرتبط است. مطالعه‌ای نیز به تازگی نشان داده که بی‌خوابی با کاهش عملکرد کلیه، نارسایی کلیوی و افزایش خطر مرگ و میر در ارتباط است.
به منظور دستیابی به این نتایج سلامت کلیه و میزان مرگ و میر در حدود ۹۵۰ هزار نفر که در ابتدای مطالعه به بیماری کلیوی مبتلا نبودند، بررسی شد. این افراد به مدت ۶ سال مورد پیگیری قرار گرفتند.
نتایج نشان داد که بی‌خوابی خطر مرگ ناشی از تمام علل را ۱/۴ برابر، خطر کاهش عملکرد کلیوی را ۱/۵ برابر و خطر نارسایی کلیوی را ۲/۴ برابر افزایش می‌دهد. این نتایج بیانگر این حقیقت است که این مشکل می‌تواند در بروز بیماری مزمن کلیه (CKD) و کاهش امید به زندگی نقش داشته باشد. سایر عواملی که احتمال ابتلا به CKD را افزایش می‌دهند، عبارتند از: چاقی، استعمال سیگار، دیابت و پرفشاری خون. اگر CKD پیشرفت کند بیمار نیاز به دیالیز و یا پیوند کلیه دارد.
به گفته محققان یافته‌های این مطالعه می‌تواند منجر به مدیریت دقیق‌تر مشکل بی‌خوابی شود. زیرا توجه به این مشکل در طولانی مدت فواید زیادی برای سلامتی به همراه خواهد داشت و از بروز بیماری‌های مزمن، از جمله CKD، پیشگیری خواهد نمود.
منبع:

Presented at the American Society of Nephrology Kidney Week 2017

Loading