اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید این ۶ غذا را مصرف نکنید

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید این 6 غذا را مصرف نکنید
در مبتلایان به دیابت نوع ۲ حساسیت به انسولین کاهش می‌یابد. در این شرایط که “مقاومت به انسولین” نامیده می‌شود بدن نمی‌تواند از هورمون انسولین به خوبی استفاده کند. در نتیجه قند خون افزایش می‌یابد.
برای کنترل این بیماری لازم است علاوه بر مصرف دارو از رژیم غذایی و ورزش نیز کمک گرفته شود. کنترل وزن عامل دیگری است که می‌تواند برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مفید باشد. اگر شما به چاقی مبتلا هستید، حتی کاهش وزن اندک، می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و به کنترل قند خون و کاهش چربی‌های خون و فشارخون کمک کند. در این مقاله به ۶ ماده غذایی اشاره خواهد شد که مبتلایان به دیابت نوع ۲ باید مصرف آن‌ها را محدود کنند:

۱- غذاهای شیرین

نوشابه‌ها، شیرینی‌جات و دسرها حاوی قند ساده هستند. این قندهای ساده که معمولاً توسط کارخانجات به این خوراکی‌ها اضافه می‌شوند کربوهیدرات با کیفیت پایین به شمار می‌روند. در نتیجه مصرف آن‌ها می‌تواند به افزایش وزن و افزایش سریع قند خون منجر شود. بهتر است به جای این خوراکی‌ها از میوه‌هایی مانند سیب، گلابی و پرتقال استفاده شود. میوه‌ها به علت داشتن فیبر قند خون را آهسته‌تر افزایش می‌دهند.

۲- آبمیوه‌ها

توصیه می‌شود افراد مبتلا به قند خون بالا از مصرف آبمیوه، حتی آبمیوه طبیعی، اجتناب کنند. اگرچه آبمیوه‌ها در مقایسه با نوشابه‌ها ارزش غذایی بیشتری دارند، اما می‌توانند سبب افزایش سریع قند خون شوند. از سوی دیگر، فیبر موجود در آبمیوه در مقایسه با میوه کامل کمتر است. در نتیجه آبمیوه‌ها نمی‌توانند در ایجاد حس سیری نقش داشته باشند.

۳- لبنیات پرچرب

چربی اشباع موجود در لبنیات پرچرب می‌تواند سبب تشدید مقاومت به انسولین در مبتلایان به دیابت نوع ۲ شود. چربی اشباع کلسترول بد (LDL) و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. احتمال ابتلا به بیماری قلبی در مبتلایان به  دیابت بالا است.

۴- گوشت‌های پرچرب

گوشت‌های پرچرب نیز همانند لبنیات پرچرب حاوی چربی اشباع هستند. چربی اشباع مقاومت به انسولین را تشدید کرده و سبب افزایش کلسترول و بروز التهاب در بدن می‌شود. افراد مبتلا به دیابت باید از گوشت بوقلمون یا مرغ (بدون پوست)، ماهی و گوشت قرمز لخم استفاده کنند.

۵- غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده حاوی روغن و کالری بالایی هستند. بنابراین، مصرف آن‌ها سبب افزایش وزن و افزایش قند خون می‌شود. برخی از این غذاها با روغن جامد هیدروژنه سرخ می‌شوند. چربی‌های ترانس موجود در این روغن‌ها سبب افزایش کلسترول بد، کاهش کلسترول خوب (HDL) و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شوند.

۶- نان سفید

نان سفید حاوی کربوهیدرات تصفیه شده است و سبب افزایش سریع قند خون می‌شود. به جای نان سفید از نان سبوس‌دار استفاده کنید. این نوع نان تاثیر کمتری بر قند خون دارد.

Loading