استانول‌ها و استرول‌های گیاهی در کاهش کلسترول خون موثرند؟

استانول‌ها و استرول‌های گیاهی در کاهش کلسترول خون موثرند؟

برخی مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، مغزها و برخی روغن‌های گیاهی به علت داشتن ترکیباتی به نام استانول‌ها و استرول‌های گیاهی به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند. استانول‌ها و استرول‌های گیاهی دسته‌ای از ترکیبات طبیعی هستند که به کلسترول شباهت دارند، اما برخلاف آن توسط حیوانات تولید نشده و در گیاهان یافت می‌شوند.
این ترکیبات گیاهی توسط بدن جذب نشده و مانع جذب کلسترول حیوانی می‌شوند. این امر سبب می‌شود کلسترول بد (LDL) اضافی توسط بدن از جریان خون جمع شده و به کبد فرستاده شود تا در آنجا برای ساخت شیره‌های گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه کلسترول تام و LDL کاهش می‌یابند. بنابراین افزودن استانول‌ها و استرول‌های گیاهی به رژیم غذایی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان افزایش این نوع چربی در خون محسوب می‌شود.
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد در کسانی که رژیم غذایی‌شان غنی از مواد غذایی کاهنده کلسترول مانند مغزها و سویا است LDL طی یک دوره ۶ ماهه ۱۳ درصد کاهش می‌یابد. برخی دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که برای کاهش LDL روزانه ۲ گرم استانول و استرول گیاهی مصرف شود. این توصیه منجر به کاهش ۶ تا ۱۵ درصدی LDL می‌شود. در این راستا توصیه می‌شود به جای چربی‌های اشباع (مانند کره) از روغن‌های گیاهی مانند کانولا، زیتون، ذرت و کنجد استفاده شود. همچنین مصرف بادام، سبوس گندم، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات نیز مفید خواهد بود.
اگرچه مصرف استانول‌ها و استرول‌های گیاهی در کاهش LDL موثر است، اما باید به خاطر داشته باشید که مصرف آن‌ها نمی‌تواند جایگزین استفاده از دارو شود. اگر کلسترول تام یا LDL به میزان زیادی افزایش یافته باشند باید با پزشک خود در مورد لزوم استفاده از داروهای کاهنده چربی خون مشورت نمایید.

Loading