کاهش اشتها و راهکارهای طبیعی برای آن

آشنایی با 6 راهکار طبیعی که به کاهش اشتهای شما کمک می‌کنند

هنگامی که تصمیم می‌گیرید وزن خود را کاهش دهید یکی از دغدغه‌های شما این است که چگونه اشتهای خود را کاهش دهید. زیرا با کاهش اشتها می‌توانید کالری دریافتی‌تان را کم کنید. اگرچه امروزه تبلیغات فراوانی در مورد داروهای کاهنده اشتها می‌شود اما با توجه به عوارضی که ممکن است این داروها داشته باشند ایمن‌ترین روش این است که از راهکارهای طبیعی که به کاهش اشتها کمک می‌کنند استفاده کنیم.

راهکارهای طبیعی برای کاهش اشتها:

همه افراد در سنین مختلف و دوره های مختلف زندگی به رژیم غذایی و کاهش اشتها فکر میکنند و احتیاج دارند تا با رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهند. کاهش اشتها و تغذیه سالم برای رفع خیلی از بیماری ها نیز مفید میباشد. جهت رفع چاقی در دوران شیردهی برای مادران شیرده و همچنین رفع چاقی و بهبود بیماریهای دیابت و سندرم متابولیک، بهترین راهکار استفاده از رژیم غذایی مناسب میباشد.  تیم کارشناسی نوین دایت با رژیم دکتر فرشچی برای شیردهی و رژیم بارداری و رژیم برای دیابتی ها …. میتوانند به شما عزیزان جهت رفع مشکلات کمک کنند. همچنین در این مقاله راهکارهایی را به شما معرفی میکنیم که میتوانید با رعایت آنها در تغذیه روزانه خود به کاهش اشتهای خود کمک نمایید.

۱- کاهش اشتها با مصرف مقدار بیشتر پروتئین

پروتئین بیشتر از کربوهیدرات، به خصوص کربوهیدرات‌های ساده، احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. پروتئین در انواع گوشت کم چرب، تخم‌مرغ، حبوبات، محصولات حاوی سویا و لبنیات کم چرب یافت می‌شود.

۲- کاهش اشتها با انتخاب غذاهایی با فیبر بالا

فیبر همانند سایر مواد غذایی در بدن تجزیه نشده و به مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند. فیبر سرعت هضم را کاهش داده و سبب کاهش اشتها در طی روز می‌گردد. تحقیقات نشان داده رژیم غذایی پرفیبر شیوع چاقی را کاهش می‌دهد. بهترین منابع غذایی حاوی فیبر عبارتند از: غلات سبوس‌دار، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات.

۳- کاهش اشتها با نوشیدن مقادیر بیشتر مایعات

مشخص شده که نوشیدن یک لیوان بزرگ آب قبل از غذا خوردن سبب احساس سیری و کاهش گرسنگی بعد از صرف وعده غذایی می‌شود. مطالعه‌ای نشان داده که مصرف ۱/۵ لیتر آب در طی روز به مدت ۸ هفته منجر به کاهش اشتها، وزن و چربی بدن شده است.

۴- مصرف مواد غذایی مغذی و کم کالری

رژیم گرفتن به معنای گرسنگی کشیدن نیست. برخی مواد غذایی سرشار از مواد مغذی هستند، اما کالری کمی دارند. این دسته از مواد غذایی عبارتند از: میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات سبوس‌دار.

۵- کاهش اشتها به کمک ورزش

ورزش یکی از راهکارهای سالم و موثر برای کاهش اشتها است. مطالعات نشان داده‌اند بلافاصله بعد از ورزش، به خصوص ورزش‌ با شدت بالا، هورمون‌های اشتها سرکوب می‌شوند. به طوریکه بعد از ورزش هورمون گرلین که سبب احساس گرسنگی می‌شود کاهش و هورمون‌های کاهنده اشتها مانند PPY و GLP-1 کاهش می‌یابند.

۶- کاهش استرس

غذا خوردن به علت استرس، خشم یا اندوه با گرسنگی فیزیکی متفاوت است. استرس با افزایش تمایل به غذا خورن و مصرف مواد غذایی ناسالم مرتبط است. استراحت، خواب منظم و ارتباطات اجتماعی به کاهش استرس کمک می‌کنند.

Loading