پروتئین در سبد غذایی سالمندان

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #70123
    mosavi
    مشارکت کننده

    سالمندان برای رسیدن به تعادل نیتروژن به پروتئین بیشتری نیاز دارند.بدن سالمندان به کالری کمتری نیاز دارند و با افزایش سن بافت عضلانی، ماهیچه ای و فعالیت بدنی، کمتر از قبل می شود. همزمان با این تغییرات افراد سالمند مانند سابق به همان مقدار مواد مغذی و در برخی موارد بیشتر از آن نیاز پیدا می کنند.
    سالمندان باید از غذاهایی استفاده کنند که در عین حال که کالری کمی دارند اما مواد مغذی آن ها بیشتر است. غذاهایی که دارای مواد مغذی هستند. مانند ویتامین D، کلسیم، ویتامین E و فیبر در رژیم غذایی سالمندان باید وجود داشته باشد. بعضی از این غذاها را می توان شیر، ماست، پنیر، ماهی، تخم مرغ، روغن ها، غلات سبوس دار، میوه ها و سبزی ها نام برد و افراد سالمند به غذاها و مکمل های غنی شده با
    ویتامین D، کلسیم و ویتامین B12 برای رفع نیازهایشان احتیاج دارند که بدن سالمندان برای جذب برخی از ویتامین ها مانند B12 مشکل است.
    افزایش سن و سالمندی باعث تغییراتی در توان و حواس افراد می شود که کاهش قدرت و توانایی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و اختلال در عملکرد ارگان ها از تغییرات دوران سالمندی است. یکی از عوارض مهم این دوران کاهش حواسی مثل حس چشایی و بویایی افراد است و این امر نشانگر این است که فرد سالمند حدود نیمی از این حواس خود را از دست داده است. تغذیه سالمندان برای حفظ سلامت بدنی و برای جلوگیری از بروز بیماری های مزمن و عوارض سوءتغذیه در آنها بسیار اهمیت دارد.
    بسیاری از سالمندان دچار سوءتغذیه هستند و مصرف بیش از حد مواد غذایی موجب بروز چاقی در آنها می شود که بیماری های مزمن ناشی از آن مثل دیابت، فشار خون و عوارض قلبی آنها را رنج می دهد. این امر مراقبت های خاص تغذیه ای را می طلبد و بعضی اوقات نیز بر اثر کم خوراکی سوءتغذیه را باعث می شود که می تواند به دلیل اشتها نداشتن به غذا و مسائل جانبی دیگر باشد که این نیز خطرات خاصی به همراه دارد و مراقبت های مربوط به خود را می طلبد.
    میزان پروتئین مورد نیاز سالمندان بیشتر است و پروتئین بیشتر باید از منابع حیوانی با کیفیت بالاو کم چربی گوشت گوسفند یا گاو کم چربی تامین شود. مصرف سبزی های تازه برای سالمندان بسیار ضروری است و فیبر موجود در سبزی ها مانع از بروز یبوست می شود که مشکل بسیاری از سالمندان است. در معده سالمندان به دلیل اسیدیته بودن جذب پروتئین کاهش پیدا می کند وکبد این افراد نیز دچار نقصان می شود و پروتئین به خوبی ساخته نمی شود بنابراین نیاز به پروتئین بیشتر دارند.
    برای حفظ سلامت سالمندان در درجه اول مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های مورد نیاز و مصرف مکمل های ویتامینی می تواند مفید باشد.
    در تغذیه سالمندان رعایت تنوع در گروه های غذایی مختلف، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، مصرف گروه شیر و لبنیات در روز، مصرف کمتر گوشت های قرمز و استفاده بیشتر از مرغ و ماهی و حبوبات برای تامین پروتئین، مصرف کمتر غذاهای پرکالری نظیر شیرینی، شکر، آب نبات و کیک خامه ای، مصرف مستمر سبزی های خام برای تامین فیبر غذایی و مصرف میوه های غنی از ویتامین A و C را باید رعایت کرد.

    #97082
    madjd
    مدیرکل

    در هفته چند بار میتوانند از گوشت قرمز استفاده کنند؟

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.