نکته هایی درمورد نوشیدن آب درماه مبارک رمضان

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #74605
    zeinab_zolfaghari
    مشارکت کننده

    دو سوم سطح كره زمين را آب فراگرفته است. بسياري از فعل و انفعالات شيميايي با آب انجام مي پذيرد و فعاليت هاي سلول زنده بدون آب امكان پذير نيست و خلاصه اينكه آب مايه حيات است. بخش اعظم وزن بدن انسان را نيز آب شامل مي شود. املاح و الكتروليت هاي مورد نياز بدن در آب محلول بوده و از اين طريق جابه جا مي شود. همچنين بسياري از سموم بدن از طريق حل شدن در آب توسط كليه ها دفع مي شوند.
    مكانيسم هوشمند تشنگي در بدن موجب تمايل انسان به نوشيدن آب و در نتيجه برطرف ساختن نياز فرد به اين ماده حياتي شده و ادامه زندگي را ميسر مي كند. اما آب مورد نياز بدن تنها از طريق نوشيدن حاصل نمي شود. بسياري از مواد خوراكي به ويژه ميوه ها و سبزيجات حاوي آب هستند. آب واردشده به بدن پس از شركت در واكنش هاي حياتي از طريق كليه ها، دستگاه گوارش، تعريق و همچنين تبخير از راه پوست و تنفس از بدن خارج مي شود بنابراين بدن مستمرا نيازمند دريافت آب براي تداوم بقاست.
    مسلمانان در زمان روزه داري بين فاصله سحري تا افطار از خوردن هرگونه خوراكي و آشاميدني پرهيز مي كنند اما انجام اين فريضه ديني، فرد را از نيازي كه به مصرف آب دارد بي نياز نمي كند. كمبود آب يا دهيدراتاسيون موجب برهم خوردن غلظت الكتروليت ها و املاح در خون شده و در موارد شديد مي تواند عوارض ناگواري نظير گرفتگي هاي عضلاني، ورم مغزي، تشنج و بعضا عوارض جبران ناپذيري شود. اما به غير از برخي موارد خاص، مغايرتي بين روزه داري و سلامتي در اين مورد وجودندارد. در واقع با اتخاذ يك الگوي صحيح مصرف آب مي توان از كمبود آب بدن در زمان روزه داري مخصوصا در طي فصل تابستان پيشگيري كرد. بايد ميزان، زمان و طريقه مصرف آب به دقت تنظيم شود تا فرد را از اين عارضه زيان بار ايمن نگه دارد كه در زير برخي از اين موارد را به شما توصيه مي كنم:
    • روزه خود را با مقداري نوشيدني گرم مانند آب ولرم، چاي كمرنگ يا شير گرم آغاز كنيد. اين كار علاوه بر اينكه دستگاه گوارش را براي پذيرش غذا پس از يك وقفه نسبتا طولاني آماده مي كند، بخشي از آب مورد نياز بدن را نيز تامين مي كند.
    • غذاهاي آب دار نظير سوپ و آش، انتخاب هاي مناسبي براي افطار هستند چراكه از يك سو مقداري از نياز بدن به آب را مرتفع و از سوي ديگر به دليل دارا بودن فيبر، به حفظ و نگهداري آب مصرف شده كمك مي كنند.ضمن اينکه خوردن ميوه وسبزيجات هم مي تواند بخشي از آب از دست رفته بدن را تامين کند.
    • نوشيدن آب و آبميوه در فاصله بين افطار تا سحر موثرترين روش براي جبران محروميت بدن از آب مورد نياز خود طي ساعت هاي روزه داري است.
    • استفاده از لبنيات به ويژه ماست همراه غذا از ديگر روش هاي مناسب حفظ تعادل مايعات در بدن است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.