صبحانه تان را مثل شاهان بخورید و شام تان را مثل گدایان!

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #73080
    amini
    مشارکت کننده

    صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. پژوهشگران می گویند اهمیت صبحانه حتی می تواند از آنچه تاکنون تصور می شد بیشتر باشد، چون مشخص شده افرادی که صبحانه را از رژیم غذایی شان حذف می کنند زندگی ناسالم تری دارند. متاسفانه بعضی ها به بهانه مشغله زیاد و نداشتن وقت کافی صبحانه نمی خورند و برخی هم برای کاهش وزن، این وعده غذایی مهم را حذف می کنند. اما پژوهشگران فنلاندی می گویند: «افرادی که صبحانه نمی خورند، معمولا بیشتر از دیگران سیگار می کشند و کمتر از دیگران ورزش می کنند.»

    همچنین احتمال چاقی و اضافه وزن در افرادی که صبحانه نمی خورند بیشتر است. علت این موضوع می تواند این باشد که آنها برای جبران کمبود انرژی در طول روز تنقلات بیشتری مصرف می کنند.

    پژوهشگران دانشگاه هلسینکی در یک مطالعه با بررسی ۵۵۰۰ نوجوان و والدین آنها دریافتند در خانواده هایی که پدر و مادر صبحانه را حذف می کنند، فرزندان نیز از این رفتار ناسالم پیروی می کنند. این در حالی است که الگوهای نامنظم غذایی در اوایل و اواسط دوره بلوغ ارتباط نزدیکی با عادات ناسالمی مانند سیگار کشیدن دارد. بررسی نتایج این تحقیق نشان داد در نوجوانان و بزرگسالان کشیدن سیگار، ورزش و تحرک فیزیکی کم، سطح پایین تحصیلات، مصرف الکل و وزن بالا با حذف صبحانه ارتباط دارد و این ارتباط در تمام طول بزرگسالی دوام خواهد داشت. همچنین در این بررسی مشخص شد افرادی که صبحانه را حذف می کنند، کمتر از کسانی که صبحانه می خورند به سلامتی خود اهمیت می دهند.

    ● صبحانه و تمرکز حواس

    بررسی ها نشان داده است مصرف صبحانه تمرکز حواس و قدرت یادگیری را افزایش می دهد و دانش آموزانی که صبحانه مصرف می کنند در درس هایی مثل ریاضی موفق تر هستند. تغذیه صحیح، قدرت یادگیری افراد به ویژه کودکان را بالا می برد و نخوردن صبحانه اثرات منفی در یادگیری آنها دارد. خوردن صبحانه موجب ثابت ماندن قند خون شده و سبب می شود مغز غذای کافی برای انجام فعالیت های روزانه داشته باشد. کارشناسان تغذیه تاکید می کنند که صبحانه، نقش بسیار مؤثری در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان دارد و دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند، کم دقت، خسته و بی حوصله اند و نمی توانند کمبود انرژی، ویتامین ها و املاح معدنی را با خوردن وعده های غذایی دیگر جبران کنند.

    گرسنه بودن و نخوردن صبحانه در کوتاه مدت به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد می کند. اگر مدت زمان صبحانه نخوردن طولانی شود، مغز قادر به انجام فعالیت طبیعی نیست و یادگیری مختل می شود. با بالا رفتن قند خون، استیل کولین ساخته می شود که در تقویت حافظه نقش اساسی دارد. کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می کنند، در انجام تکالیف خود دچار مشکل می شوند و قدرت ابتکار آنها کاهش پیدا می کند. اگر نخوردن صبحانه به صورت عادت شود، عوارض طولانی مدت را ایجاد می کند و سلامت افراد را به خطر می اندازد.

    نخوردن صبحانه علاوه بر کاهش حافظه و قدرت یادگیری عوارض عصبی مانند سستی، بی حالی، خستگی، عصبانیت، بی حوصلگی و افسردگی را نیز در پی دارد
    کلینیک رژیم درمانی نوین_دکتر فرشچی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.