شير سويا نوعي شير نيست

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #71022
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    متاسفانه هموطنان ما محصولي با نام «شير سويا» را شيري حاوي عصاره سويا مي‌دانند در صورتي که در تمام دنيا اين محصول را با نام «نوشيدني سويا» مي‌شناسند. «شير سويا» فرآورده‌اي گياهي است نه دامي. اين نوشيدني از سويا تهيه مي‌شود و چون شيري رنگ است، به نام «شير سويا» شهرت يافته است…

    اين محصول از لحاظ ويژگي‌هاي تغذيه‌اي کاملا با شير تفاوت دارد و بنا بر تعريف شير، نمي‌توان آن را شير دانست.

    بيشتر مردم اين محصول را حتي فرآورده‌اي لوکس مي‌دانند و به جاي شير مصرف مي‌کنند اما شير سويا اصلا منبع خوبي براي دريافت کلسيم نيست. در مقايسه‌اي کلي، 1 ليوان شير سويا حداکثر 100 ميلي‌گرم کلسيم دارد در حالي که ميزان کلسيم 1 ليوان شير گاو بالغ بر 300 ميلي‌گرم است.

    بر اساس آخرين يافته‌ها، يک فرد بالغ روزانه حدود 1300 ميلي‌گرم کلسيم نياز دارد که مي‌تواند اين نياز بدنش را با مصرف حداقل 3 ليوان محصولات لبني مثل شير يا ماست يا 2 ليوان دوغ يا کشک، تامين کند اما اگر بخواهد همين ميزان کلسيم را از شير سويا بگيرد بايد روزانه 12 ليوان شير سويا بنوشد که در عمل غيرممکن است.

    در 20 تا 30 سال گذشته، آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها سويا را به عنوان منبع گياهي مناسب براي تامين پروتئين مطرح کردند و به آن لقب «گوشت گياهي» دادند. سويا مقدار زيادي فيتواستروژن دارد كه مشابه هورمون استروژن است. استروژن، هورموني زنانه است که ترشح آن در دوران يائسگي کمتر مي‌شود. در دهه 90-80 ميلادي گفته مي‌شد مصرف سويا براي جبران کمبود هورمون‌هاي زنان يائسه و از بين بردن علايم ناخوشايند يائسگي مفيد است. البته انجمن غذا و داروي آمريکا در سال 2006 اعلام کرد مصرف 25 گرم پروتئين سويا سودمند است اما مصرف بيش از حد فيتواستروژن‌ها نه تنها اين خواص را ندارد بلکه مي‌تواند خطرناک هم باشد و مثلا باعث سرطان پستان در خانم‌ها شود.
    سلامت

    #97858
    mosavi
    مشارکت کننده

    آیا شیرسویایی که غنی شده با کلسیم است را می توان بعنوان جایگزین محصولات لبنی استفاده کرد؟

    #97859
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    بله
    من فکر می کنم معادل باشه البته بستگی به میزان کلسیم افزوده نیز دارد
    فعلاً که خود شیرسویا در بازار وجود ندارد چه برسه به غنی شده آن !

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.