خود ديابت عامل استرس روحي است

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72388
    amini
    مشارکت کننده

    براي كنترل ديابت ما يك تيم درماني داريم كه فقط وظيفه راهنمايي و تجويز دارو را دارد و در يك طرف هم خود فرد است كه بايد عمل كند، تمامي اهداف ما از اين صحبت‌ها اين است كه فرد ديابتي به عوارض ديابت دچار نشود.

    منظور از ورزش در فرد ديابتي فعال بودن است، به اين معني كه فرد در طول روز 3 وعده 10 دقيقه‌اي راهپيمايي كند، به جاي آسانسور از پله استفاده نمايد؛ يكي از ورزش‌هاي مناسب براي افراد ديابتي كه به بيماري آرتروز هم دچار هستند، شنا و ورزش در آب است.

    فايده فعال بودن و ورزش براي فرد ديابتي، كنترل قند است اما اين تنها هدف نيست، ورزش باعث بالا رفتن كلسترول خوب مي‌شود، افراد فعال انسولين كمتري مصرف مي‌كنند، كاهش وزن پيدا مي‌كنند، فعاليت باعث كاهش حملات قلبي مي‌شود، افرادي كه فعال‌ترند استرس، اضطراب و افسردگي ندارند و داراي استخوان‌ها و ماهيچه‌هاي قوي هستند و ديرتر دچار آرتروز مي‌شوند.

    مصرف ميوه تازه براي افراد ديابتي خيلي خوب است اما ميزان قند آن خيلي بالاست و فرد ديابتي بايد يك واحد ميوه (يعني 15 گرم) مصرف كند، از سبزيجاتي استفاده شود كه نشاسته‌اي نيستند مثل اسفناج، كلم بروكلي و لوبيا سبز، 2 تا 3 بار در هفته از ماهي استفاده شود، از ميان حبوبات از لوبيا‌ها و عدس مفيدند، شير و گوشت كم‌چرب مصرف شود.

    بهترين نوشابه آب است و قند نوشابه و ماءالشعيرها به قدري بالاست كه حتي با انسولين هم نمي‌توان آن را كنترل كرد، چيپس، بستني‌هاي پرچرب، كيك‌ها و شيريني‌ها را به دليل كالري بالا بايد از برنامه غذايي كودكان و خانم‌هاي جوان حذف كرد.

    افراد ديابتي كه احساس نياز شديدي به شيريني مي‌كنند بهتر است از شكرهاي مصنوعي كه در بازار است يا از شكلات‌هاي تيره كه قند پايين و حجم شكلات بالايي دارند، استفاده نمايند.

    دو نوع استرس داريم، استرس جسمي و استرس روحي، استرس جسمي زماني است كه فرد ديابتي در اثر تب، بيماري عفوني، يك عمل جراحي و … به آن دچار مي‌شود و در اين گونه مواقع بيمار بايد سريع به پزشك مراجعه كند و دارويش را تنظيم نمايد، شايع‌ترين علل اِغما در اطفال ديابتي، عفونت است و قطع انسولين بسيار خطرناك است.

    خود ديابت عامل استرس روحي است، راه‌هاي مبارزه با استرس‌هاي طولاني مدت اين است كه فرد فعال باشد، دو ديد نسبت به مشكلات وجود دارد، يك ديد اين است كه فرد معتقد است كه حتما راه حلي وجود دارد و ديد ديگر اين است كه فرد مشكل را خيلي حاد نمي‌داند و معتقد است كه اين مشكل براي همه وجود دارد.

    يكي از مشكلات افراد ديابتي سوزش در اندام تحتاني در پاها و دست‌هاست و اين يك بيماري اعصاب محيطي (نوروپاتي)است و در واقع فرد دچار عوارض عصبي ديابت مي‌شود و بهترين راه كنترل آن فعال بودن، تغذيه سالم و داروي مناسب است.

    افراد ديابتي بايد هميشه جوراب و كفش راحت بپوشند، تحت هيچ شرايطي نبايد لاي انگشتان پا را چرب نمايند، در طول روز پاها را بشويند و خوب خشك نمايند و از ترك‌خوردگي پوست جلوگيري كنند، در صورت مشاهده قرمزي، ترك‌خوردگي و پوسته پوسته شدن به پزشك مراجعه نمايند و همچنين زرد شدن ناخن نشان‌دهنده عفونت قارچي ناخن است كه بايد درمان شود

    کلینیک رژیم درمانی نوین-دکترفرشچی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.