رابطه نوشابه و پوکی استخوان!

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #68880
    tavakoli
    مشارکت کننده

    نوشابه و پوکی استخوان! 😮
    نوشیدن زیاد نوشابه ( کولا) بر روی بافت استخوانی تاثیرات مخربی دارد. در واقع جذب کلسیم از طریق مواد غذایی گوناگون از جمله سبزیجات و حبوبات در زنانی که بیشتر کولا می نوشند کمتر از دیگران است.
    دانشمندان می گویند اسید فسفریک موجود در کولا ممکن است سبب پوکی استخوان
    در زنان شود ولی تاثير آن هنوز به درستی شناخته نشده است.
    پرفسور توکر می گوید: ما تصور می کنیم میزان مصرف کولا به ویژه به طور مداوم در روز ،
    سبب می شود تا اسید فسفریک خون افزایش يابد، در نتیجه برای ایجاد توازن کلیسیم از استخوان ها دفع می شود. اين اسيد براي خنثي شدن، به كلسيم دريافتي از مواد غذايي متصل‌شده و مانع جذب آن مي‌شود، بنابراين نياز بدن به مصرف كلسيم چند برابر مي‌شود، اين در حالي است كه اغلب افراد همان مقدار توصيه‌شده براي دريافت روزانه ي كلسيم را هم به زحمت دريافت مي‌كنند.
    او توصیه می کند زنانی که نگران پوکی استخوان هستند باید نوشیدن کولا را محدود کنند.
    افرادي كه به مصرف اين نوع نوشابه‌ها علاقه ي بيشتري دارند، قاعدتا نياز خود را به مايعات، با اين نوشابه‌ها تامين مي‌كنند، بنابراين كمتر به سراغ نوشيدني‌هاي سالم‌تر، كه حاوي كلسيم و ويتامين D بيشتري هستند، مي‌روند.

    احتمال دیگر کاهش تراکم استخواني به دليل وجود “كافئيني” است كه در نوشابه‌هاي كولادار مورد استفاده قرار مي‌گيرد. میدانیم که مصرف بيش از اندازه كافئين با پوكي استخوان در ارتباط میباشند.

    كمبود دريافت كلسيم يا اختلال در جذب آن، منجر به كاهش تراكم مواد معدني موجود در استخوان‌ها و بروز بيماري پوكي استخوان مي‌شود.
    از آنجا كه اين بيماري درمان مؤثري ندارد و هيچ علامت مشخصه‌اي هم ندارد كه بتوان زودتر از وجود آن مطلع شد، كارشناسان تغذيه توصيه مي‌كنند در رژيم غذايي خود دقيق باشيد تا بتوانيد از اين بيماري پيشگيري کنيد.
    نياز بدن به كلسيم و ويتامين D ، در گروه‌هاي سني مختلف و وضعيت‌هاي گوناگون زندگي مثل بارداري و شيردهي، متفاوت است، اما به‌طور معمول گفته مي‌شود اگر فرد بزرگسالي نتواند از طريق تغذيه صحيح، روزي 1000 تا 1200 ميلي‌گرم كلسيم دريافت كند، بايد با مشورت پزشك خود، از مكمل‌هاي حاوي اين ماده معدني استفاده كند تا بتواند در برابر ابتلا به پوكي استخوان، از خود محافظت كند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.