تاثيرات آلودگي هوا بر جسم و روان

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #75243
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    هر چه آلودگي بيشتر و درازمدت‌تر باشد، اثر مخرب آن بر آدمي بيشتر است و هر چه فرد ناسالم‌تر و ضعيف‌تر باشد،‌ بيشتر در معرض عوارض منفي‌ آن قرار مي‌گيرد مثلا خطري که افراد بيمار (جسمي-رواني) و حتي کودکان، خانم‌هاي باردار و شيرده را در اثر استنشاق هواي ناپاک تهديد مي‌کند، شديدتر است…

    روان و جسم از هم تفکيک شده نيستند و خيلي از بيماري‌ها هم منشأ جسمي و هم رواني دارند، عوارضي مثل، سردردعصبي، سرگيجه، منگي، بي‌قراري، زودرنجي، تحريک‌پذيري، اضطراب، نداشتن تمرکز و فراموشکاري در هنگام تشديد آلودگي هوا افراد زيادي را دچار مي‌کنند. مواد آلاينده از طريق تنفس وارد ريه و سپس خون مي‌شوند. سپس خون اين مواد را به دستگاه اعصاب مي‌برد و باعث کاهش اکسيژن‌رساني به مغز مي‌شود. حتي فعاليت‌هاي پيشرفته‌ مغزي مانند حافظه و تمرکز نيز تحت تاثير قرار مي‌گيرند و مختل مي‌شوند.برخي آثار آلودگي هوا مستقيم هستند و برخي غيرمستقيم. آنچه تا اينجا گفتيم، اثرهاي مستقيم بودند و ترس و اضطراب از اينکه نکند در اين هواي آلوده دچار بيماري يا چند سال بعد به سرطان مبتلا شوم يا نکند اطرافيانم بيمار شوند حمله‌هاي هول و تپش را در پي دارند و از آثار غيرمستقيم اين پديده به شمار مي‌روند.
    گاهي احساس ترس از مرگ هم پديدار مي‌شود. افزايش اضطراب و افسردگي و وسواس قبلي يا شروع اضطراب و افسردگي و وسواس به بيماري يا خودبيمارانگاري نيز در چنين شرايطي ديده مي‌شود. اين يعني حتي وقتي بحران آلودگي هوا برطرف مي‌شود، اثر روان‌شناختي آن در آدمي از بين نمي‌رود. حتي گاهي اين استرس‌ها باعث بروز بيماري‌هاي گوارشي‌ مي‌شوند که تا آخر عمر در انسان مي‌مانند.البته غير از استرس، اضطراب، وسواس و افسردگي‌ها، ديگر بيماري‌هاي رواني مانند اسکيزوفرني تاثير چنداني از آلودگي نمي‌‌گيرند و اگر هم باشد، قابل توجه نيست. معمولا مردم ما آنچه اثرش را در زمان حال و بلافاصله نشان ندهد جدي نمي‌گيرند و به آن توجه نمي‌کنند. مثلا تشنگي و گرسنگي از نيازهاي اوليه است بنابراين خيلي زود براي برطرف کردن آن اقدام مي‌کنند ولي به سلامت خود در درازمدت توجه چنداني ندارند در حالي که بايد عوارض طولاني‌مدت پديده‌ها را هم در نظر گرفت. در روزهايي که ميزان آلاينده‌ها در هوا بالاست، پرخاشگري، زودرنجي و خشم زياد به دليل تاثير آنها هم بيش از مواقع ديگر است ولي بايد آن را مديريت و کنترل کرد. نکته مهم ديگر اين است که هر چه آلودگي قابل مشاهده‌تر و واضح‌تر باشد، اثر مخربي که بر روان مي‌گذارد، بيشتر است چون ترسي که در افراد ايجاد مي‌شود آنها را دچار اضطراب مي‌کند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.