ایرانی ها سه برابر میانگین جهانی نمک مصرف می کنند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #74856
    s.farzi
    مشارکت کننده

    طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است، در حالی که میزان مصرف نمک در کشور ما دو تا سه برابر این مقدار برآورد شده است.

    نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد در بدن، انتقال پیامهای عصبی و کارکرد صحیح عضلات است و مصرف محدود و متعادل آن توصیه می‌شود.

    در خصوص عوارض مصرف زیاد نمک یا غذاهای شور می توان گفت: در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم و عملکرد خوبی داشته باشند، نمک مورد نیاز بدن تامین می‌شود اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمتهایی از بدن می‌کند.

    مهمترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی شامل نمک آشپزخانه و سفره، غذاهای آماده، انواع کنسروها، تنقلات شور، لبنیات شور، ترشی‌ها، آجیل و مغزهای شور است.

    برای پیشگیری از افزایش فشارخون و بیماریهای قلبی به شهروندان توصیه میشود: به میزان نمکی که هنگام پخت به غذا اضافه می‌شود را کاهش دهند و برای اجتناب از مصرف بی‌رویه نمک؛ در سر سفره از نمکدان استفاده نکنند.

    همچنین جهت بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در هنگام تهیه غذاها به جای نمک از سبزی‌های تازه و معطر، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و… استفاده نمایند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.