اهميت تغذيه مناسب دانش آموزان

در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #70313
    s.samadi
    مشارکت کننده

    ما هــــــر روز حداقل سه وعده غذا مي خوريم. ما با نوع غذائي كه انتخاب مي كنيم، با عادات غذائي، باورها و رفتار هاي غذائي مان ميلياردها سلول متفاوت را كه در دستگاههاي مختلف بدن فعاليت هاي فيزيولوژيك را سامان ميدهند تغذيه مي كنيم. اگر ندانيم اين سلولها چه نياز هائي دارند و در شرايط گوناگون مثل رشد، بارداري و شيردهي چگونه نيازشان دستخوش تغيير مي شود و اگر به صرف سير شدن، معده خود را با آنچه كه بهرحال فراهم مي شود پركنيم چه بساخود را در معرض مخاطرات شديد بيماريها و حتي عوارض غير قابل برگشت قرار دهيم .
    تغييرذائفه و عادات غذايي كار مشكلي است چون كودك كه سرسفره خانواده غذا مي خورد با باورها و عاداتي كه در آن خانواده جا افتاده و شكل گرفته بزرگ مي شود. اگر پدر ومادري غذائي را دوست نداشته باشند يا موادي را در دسترس نداشته باشند، قطعاً كودك با محروم شدن از آن و تحت تاثير رفتارهاي غذائي خانواده از دريافت آن غذابي نصيب مي ماند و ذائقه اش ديگر پذيرش آنرا پيدا نمي كند و او هم ديگر آن غذا را دوست نخواهد داشت .
    متاسفانه ما در كشورمان اين امكان را نداريم كه به كودكان مدارس يك وعده غذا بدهيم و با متنوع كردن اين وعده غذايي برذائقه و باورهاي آنان تاثير بگذاريم ولي حضور حدود 17 ميليون دانش آموزدر مدارس فرصتي طلائي بـــراي آموزش تغذيه است. پيامهاي ما اگرمناسب و اثر گذار باشند ، مي تواند تا حدود زيادي بر فرهنگ تغذيــــه اي آنان و نسل آينده اثر بگذارد.كودكان بايد از نياز سلولهاي خود و اينكه چگونه با تغذيه خوب مي توانند توانمندتر و كارآ شوند آگاه باشند. آنها بايد به راز خوراكـــــي هاي گوناگون و به پيام هاي زيبائي كه سبزيها و ميوه ها با تنوع رنگهاي خود بما مي دهند آگاه شوند.آنها بايد بــــياموزند كه بخش عمده بيماريهائي كه در خانواده هاي خود شاهد آن هستند و اغلب بزرگترهاي فاميل باآن روبرو مي شوند با تغذيه خوب و صحيح قابل پيشگيري است. اگر رنج ناشي از بيماري پدربزرگ ها يا مادربزرگها آنها را مي آزارد بايد با تغذيه و شيوه زندگي صحيح از هم اكنون راه را به لانه كردن بيماري درجسم و جان خود ببندند و درآينده براي نوه هاي خود پدر بزرگ و مادر بزرگ سالمتر و شادابتري باشند و اين تنها با تغذيه مناسب امكان پذيراست. تغذيه جسم و روان

    #97317
    madjd
    مدیرکل

    ممنون ولی خیلی کلی گویی بود

    #97323
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    ممنون از مطلب بسیار مهم و مفیدتون
    به نظر من ، همون طور که اشاره شد یک راه اجرایی شده تغذیه سالم در گروه آسیب پذیر کودکان آموزش در مدارس می باشد که در کشور ما در بسیار از مدار س بسیار ضعیف عمل می شه .
    چه خوب بود اگر در همه مدارس از کارشناسان تغذیه مجرب به عنوان مربی تغذیه برای آموزش تغذیه سالم به کودکان استفاده بشه .

    #97346
    s.samadi
    مشارکت کننده

    خواهش می کنم

    #97450
    nikbakht
    مشارکت کننده

    آره به نکته خوبی اشاره کردید. خیلی مفید هست اگر کارشناسان تغذیه در مدارس هم حضور پیدا کنند. دختران دبیرستانی در معرض کمبود آهن هستند و اکثر دانش آموزان تغذیه سالم ومفید برای بدنشان را بلد نیستند و شاید در خانه هم کسی در این مورد با آنها بحث و گفتگو نکنه . من خودم یادمه که از جمله کسانی بودم که در سنین راهنمایی و دبیرستان از بوی شیر بدم می آمد و برای همین هرگز شیر نمی خوردم و ماست و دوغ را هم به ندرت و شاید در حد 2-3 بار در هفته و هر بار دو -سه قاشق ماست مصرف می کردم. فکر می کنم خیلی خوب هست اگر در مدارس کسی باشه که مدام اهمیت تغذیه سالم و الگوهای آن را برای دانش آموزان یادآوری کنه.

در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.